Το Βατικανό συνάπτει ειρήνη με τον Δαρβίνο και την εξέλιξη
(του RΙCΗΑRD OWΕΝ Τhe Τimes, ΒΗΜΑ, 12/2/2009)
Με τη συμπλήρωση σήμερα, 12 Φεβρουαρίου, ακριβώς 2ΟΟ ετών από τη γέννηση του Δαρβίνου και καθώς η εφετινή χρονιά έχει ανακηρυχθεί Έτος Δαρβίνου, το Βατικανό κάνει ειρήνη με τον μεγάλο επιστήμονα. Ανώτατος αξιωματούχος της Αγίας Έδρας παραδέχτηκε ότι η θεωρία για την εξέλιξη των ειδών δεν έρχεται σε αντίθεση με το δόγμα της Καθολικής Εκκλησίας. Μάλιστα τον επόμενο μήνα θα διοργανωθεί συνέδριο στην έδρα της Καθολικής Εκκλησίας με τη συμμετοχή του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ' με θέμα την επέτειο των 15Ο ετών από την έκδοση του βιβλίου για την καταγωγή των ειδών.
«Αυτό που εννοούμε με τον όρο "εξέλιξη" δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο κόσμος τον οποίο δημιούργησε ο Θεός» δήλωσε ο αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας επίσκοπος Τζιανφράνκο Ραβάζι. Όπως λένε οι διοργανωτές, η θεωρία που βασίζεται στη βιβλική περιγραφή, σύμφωνα με την οποία ο κόσμος δημιουργήθηκε μέσα σε έξι μέρες από τον Θεό, θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στο προσεχές συνέδριο, όχι όμως ως επιστημονική θεωρία ή ως στοιχείο της χριστιανικής θεολογίας αλλά μόνο ως ένα «πολιτιστικό στοιχείο».
Το Βατικανό ομολογεί σήμερα ότι παρέμεινε για αιώνες αντίθετο με οποιαδήποτε προσέγγιση δεν βασιζόταν στη δημιουργία του κόσμου από τον Θεό, όπως αυτή περιγράφεται στη Γένεση της Παλαιάς Διαθήκης, όμως θεωρεί πλέον ότι οι δύο αυτές θεωρίες δεν είναι αντικρουόμενες αλλά συμπληρωματικές.
Όπως επισημαίνει ο επίσκοπος και καθηγητής της Θεολογίας Τζιουζέπε Τανζέλα-Νίτι, στοιχεία της θεωρίας της εξέλιξης συναντάμε σε μεγάλους διδάσκαλους της Εκκλησίας που έζησαν πολλούς αιώνες πριν από τον Δαρβίνο. Για παράδειγμα, ο Ιερός Αυγουστίνος δίδασκε από τον 4ο αι. μ.Χ. ότι τα έμβια όντα εξελίχθηκαν «αργά διά μέσου των αιώνων», χωρίς βέβαια να γίνεται καμία νύξη στην κοινή καταγωγή ανθρώπου και άλλων πρωτευόντων θηλαστικών όπως ο πίθηκος. Είναι πλέον καιρός, τονίζει ο επίσκοπος, να αποφανθούν από κοινού θεολόγοι και επιστήμονες για το αν «η διαφοροποίηση των έμβιων όντων είναι αποτέλεσμα ανταγωνισμού ή συνεργασίας μεταξύ των ειδών».
«Αυτό που εννοούμε με τον όρο "εξέλιξη" δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο κόσμος τον οποίο δημιούργησε ο Θεός» δήλωσε ο αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας επίσκοπος Τζιανφράνκο Ραβάζι. Όπως λένε οι διοργανωτές, η θεωρία που βασίζεται στη βιβλική περιγραφή, σύμφωνα με την οποία ο κόσμος δημιουργήθηκε μέσα σε έξι μέρες από τον Θεό, θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στο προσεχές συνέδριο, όχι όμως ως επιστημονική θεωρία ή ως στοιχείο της χριστιανικής θεολογίας αλλά μόνο ως ένα «πολιτιστικό στοιχείο».
Το Βατικανό ομολογεί σήμερα ότι παρέμεινε για αιώνες αντίθετο με οποιαδήποτε προσέγγιση δεν βασιζόταν στη δημιουργία του κόσμου από τον Θεό, όπως αυτή περιγράφεται στη Γένεση της Παλαιάς Διαθήκης, όμως θεωρεί πλέον ότι οι δύο αυτές θεωρίες δεν είναι αντικρουόμενες αλλά συμπληρωματικές.
Όπως επισημαίνει ο επίσκοπος και καθηγητής της Θεολογίας Τζιουζέπε Τανζέλα-Νίτι, στοιχεία της θεωρίας της εξέλιξης συναντάμε σε μεγάλους διδάσκαλους της Εκκλησίας που έζησαν πολλούς αιώνες πριν από τον Δαρβίνο. Για παράδειγμα, ο Ιερός Αυγουστίνος δίδασκε από τον 4ο αι. μ.Χ. ότι τα έμβια όντα εξελίχθηκαν «αργά διά μέσου των αιώνων», χωρίς βέβαια να γίνεται καμία νύξη στην κοινή καταγωγή ανθρώπου και άλλων πρωτευόντων θηλαστικών όπως ο πίθηκος. Είναι πλέον καιρός, τονίζει ο επίσκοπος, να αποφανθούν από κοινού θεολόγοι και επιστήμονες για το αν «η διαφοροποίηση των έμβιων όντων είναι αποτέλεσμα ανταγωνισμού ή συνεργασίας μεταξύ των ειδών».
Τελικά, δεν το είχαμε καταλάβει, ο Δαρβίνος αντέγραψε τον Αυγουστίνο και ο Γαλιλαίος τον Βασίλειο Καππαδόκη. Η Π.Δ. δεν είναι έτσι όπως την καταλαβαίνουν οι χριστόπληκτοι κάφροι, αλλά όπως εκτιμά κατά περίπτωση ο εκκλησιαστικός μηχανισμός. Ποιος ξέρει τί ανατροπές έχουν αποφασίσει να αποδεχτούν οι παράγοντες των εκκλησιών και αρχίζουν σιγά σιγά να υποχωρούν, προχθές με τον Κοπέρνικο και Γαλιλαίο (μα ναι, ηλιοκεντρικό είναι το σύστημα!), σήμερα με τον Δαρβίνο (τι λέτε καλέ, εμείς πρώτοι διαβλέψαμε την εξέλιξη των ειδών!), αύριο με τον Φρόυντ κ.ο.κ. Ίσως με την αποδοχή του Φρόυντ να σημάνει και η ανακουφιστική για τους παπάδες κατάληξη της εμπλοκής του εκκλησιαστικού μηχανισμού σε επιστημονικές συζητήσεις, αφού η επικυριαρχία της σεξουαλικής ορμής στην ανθρώπινη συμπεριφορά είναι αυτή που χαρακτηρίζει κυρίως τους υπηρέτες του αληθινού θεού.