Το Βατικανό «συγχωρεί» τον Γαλιλαίο!!
(Καθημερινή, 24/12/2008)
Το Βατικανό αναδιαμόρφωσε τις κατηγορίες που είχε απευθύνει στον Γαλιλαίο, χαρακτηρίζοντας τον «άνθρωπο του πνεύματος», λίγο πριν το έτος εορτασμού της Αστρονομίας, όπως ορίστηκε από τον ΟΗΕ.Ο πάπας Βενέδικτος απένειμε τα εύσημα στον Ιταλό αστρονόμο και φυσικό, δηλώνοντας ότι αυτός και άλλοι επιστήμονες βοήθησαν τους πιστούς να κατανοήσουν τα έργα του Κυρίου. Το Μάιο, διάφοροι αξιωματούχοι του Βατικανού θα συμμετάσχουν σε διεθνές συνέδριο με θέμα την επανεξέταση των σχέσεων με το Γαλιλαίο, ενώ κάποιοι αναφέρουν ότι θα έπρεπε να ονομαστεί «πατέρας» του διαλόγου ανάμεσα στην πίστη και την αιτία.
Πρόκειται για μια αξιοπρόσεκτη στροφή απόψεων απέναντι στον επιστήμονα που κατασκεύασε το πρώτο τηλεσκόππιο και το χρησιμοποίησε για τη συγκέντρωση αποδείξεων περιστροφής της Γης γύρω από τον Ήλιο, αντίθετα με τις πεποιθήσεις της εκκλησίας ότι η Γη βρίσκεται στο κέντρο του Σύμπαντος.
Η εκκλησία αποκήρυξε τη θεωρία του Γαλιλαίου ως επικίνδυνη για την πίστη, δικάζοντας τον ως αιρετικό και καταδικάζοντας τον σε ισόβια φυλάκιση το 1633, ποινή που μετατράπηκε αργότερα σε κατ' οίκον περιορισμό. Ήδη το 1992, ο πάπας Ιωάννης - Παύλος Β' είχε δηλώσει ότι η απόφαση εναντίον του Γαλιλαίου ήταν αποτέλεσμα «τραγικής αμοιβαίας παρεξήγησης».
Όπως φάνηκε ωστόσο, αυτό δεν ήταν αρκετό. Τον περασμένο Ιανουάριο, ο πάπας Βενέδικτος ακύρωσε ομιλία του σε ιταλικό πανεπιστήμιο, μετά από δηλώσεις καθηγητών που παρουσίαζαν τον πάπα ως θρησκευτική προσωπικότητα αντίθετη στην επιστήμη. Το έτος αστρονομίας φαίνεται ότι δίνει στο Βατικανό μια νέα αφορμή για τη διευθέτηση του ζητήματος. Σε αυτή την προσπάθεια, αξιωματούχοι τονίζουν την πίστη του Γαλιλαίου και τη συμβολή του στην επιστήμη, θέλοντας να δείξουν ότι το ένα δεν ακυρώνει το άλλο.
Ωστόσο, η ταύτιση απόψεων Βατικανού-Γαλιλαίου έχει, όπως φαίνεται, τα όρια της, αφού τα σχέδια κατασκευής αγάλματος του Γαλιλαίου σε περίοπτη θέση στο Βατικανό, δεν υλοποιήθηκαν ποτέ εξαιτίας αντιδράσεων αξιωματούχων του κρατιδίου.
Τυχερός ο Γαλιλαίος, αφού τον συγχωρεί το παπαδαριό! Ξεφτιλίστηκαν διαχρονικά και τώρα προσπαθούν να οικειοποιηθούν έναν έναν τους ερευνητές. Κάποια στιγμή θα αποκαλέσουν και τον Giordano Bruno "πρόδρομο της συμφιλίωσης εκκλησίας και επιστήμης" και τον Δαρβίνο υποκινητή του "διαλόγου ανάμεσα στον ορθολογισμό και τη θρησκοληψία". Έτσι κι αλλιώς δεν έχουν καμιά ντροπή, αποτελούν σταθερά την προτελευταία γραμμή της οπισθοδρομικότητας (έσχατη είναι η απανταχού Ορθοδοξία!) και η μόνη αγωνία τους είναι να εισπράξουν όσα προλαβαίνου, γιατί τους έχει πάρει η κάτω βόλτα.