20 February 2009

Η ορθόδοξη θεολογική αντιμετώπιστη της "εξελικτικής επιστήμης"



Να προσθέσω στην προηγούμενη ανάρτηση ότι η ανατολίτικη, ορθόδοξη θεολογική αντιμετώπιση  της "εξελικτικής επιστήμης" δεν είναι ενιαία, αν και προβάλλονται συνήθως οι ακραίες φωνές, οι οποίες είναι και διασκεδαστικές. Οι θρησκευτικές απόψεις για την επιστήμη της εξέλιξης χωρίζονται, λοιπόν, σε τέσσερις κατηγορίες:

  1. Η πρώτη είναι η φονταμενταλιστική, η οποία υποστηρίζει ότι, όσα γράφει η Π.Δ. (Γένεσις) είναι η μόνη αλήθεια. Οπότε, οτιδήποτε έρχεται μετά ως επιστήμη, απορρίπτεται. Αυτή την άποψη είχαν εκφράσει και όλοι οι «πατέρες» της εκκλησίας και είναι πολύ δύσκολο να απαλλαγούν από αυτή οι σύγχρονοι θεολόγοι, δεδομένου ότι για τέτοιες θεμελιώδεις αποφάσεις απαιτείται οικουμενική σύνοδος. Καλού κακού, πάντως, είχε αποφανθεί ο μακαρίτης Χριστόδουλος ότι «κανείς σοβαρός επιστήμονας δεν μπορεί να αποδείξει τη θεωρία της εξέλιξης». Εννοείται, ο Χριστόδουλος έχει σχολιάσει τα πάντα κατά τον προσφιλή του τρόπο - αλλ' αντ' άλλων. Απ' την άλλη μεριά, τι σημαίνει «αποδεικνύω τη θεωρία της εξέλιξης»; Λύνω μια εξίσωση ή κάνω πείραμα και περιμένω 1-2 εκατομμύρια χρόνια για να καταγράψω τα βιολογικά γεγονότα;

  2. Η δεύτερη άποψη είναι η διαλλακτική και υποστηρίζει ότι τα γεγονότα που αναφέρει η Π.Δ. πρέπει να θεωρούνται συμβολικά. Έτσι είναι ελεύθερος να αποδεχθεί τα επιστημονικά δεδομένα όποιος πείθεται από αυτά. Οι υποστηρικτές αυτής της άποψης ξέρουν ότι οι Ταλιμπάν που εκπαιδεύονται επί πολλά χρόνια στα σχολεία, στα κατηχητικά και τις «ομάδες εργασίας», αποτελούν την πλειοψηφία των «πιστών» και δεν πρόκειται να συμφωνήσουν ποτέ με τη διαλλακτική άποψη... Άμα παρασύρεις επί χρόνια, δεκαετίες και γενιές κάποιους, δεν είναι δυνατόν να τους πεις ξαφνικά, ότι όλα αυτά τα χρόνια σας κοροϊδεύαμε. Οι παρασυρμένοι χρειάζονται αυτοδικαίωση και αυτοεπιβεβαίωση και, οπωσδήποτε, χρειάζονται αρκετό χρόνο για να συνειδητοποιήσουν ότι ήταν θύματα εκμετάλλευσης - κάτι σαν οπαδοί ποδοσφαιρικής ομάδας που μαθαίνουν αιφνιδίως και επισήμως ότι έπαιρναν τίτλους με τη βοήθεια της διαιτησίας...

  3. Η τρίτη κατηγορία που ανέπτυξε ο θεολόγος και καθηγητής πανεπιστημίου Σάββας Αγουρίδης (πέθανε στις αρχές του 2009 σε ηλικία 88 ετών), αμφισβητεί τη σημασία της Π.Δ. ως πηγή ιστορικών και επιστημονικών γεγονότων και αναφέρει ότι η Γένεσις είναι βιβλίο μυθολογίας ενός νομαδικού και ποιμενικού λαού και δεν έχει νόημα να αναζητείται εκεί η αλήθεια. Βέβαια, ο μακαρίτης Αγουρίδης κομίζει γλαύκας, αλλά να μην περιμένουμε ότι θα πει ποτέ το ίδιο πράγμα κάποιο εξέχον στέλεχος του εκκλησιαστικού μηχανισμού. Οι Ταλιμπάν που εκπαιδεύονται όλα αυτά τα χρόνια και εξασφαλίζουν τις εισπράξεις του μηχανισμού, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αυτονομηθούν και θα φτιάξουν νέο «παλιοημερολογήτικο» μαγαζί.

  4. Τέλος, η τέταρτη κατηγορία, την οποία αντιπροσωπεύει ο μητροπολίτης Περγάμου και ακαδημαϊκός Ιωάννης Ζηζιούλας, κάνει την ανάγκη φιλοτιμία και δηλώνει ευθέως ότι η δαρβινική επιστήμη είναι σωστή και άρτια, γιατί βοηθά τον άνθρωπο να κατανοήσει και να αγαπήσει και τα άλλα είδη του φυσικού βασιλείου και έτσι να αναπτύξει οικολογική συνείδηση. Εννοείται ότι ο κ. Ζηζιούλας λέει τέτοιες απόψεις σε στενό κύκλο Επιστημόνων ή Ακαδημαϊκών... Οι Ταλιμπάν αγνοούν ακόμα και την ύπαρξή του και, όσοι είναι υποχρεωμένοι να τον γνωρίζουν, σφυρίζουν αδιάφορα!
Σ.Φρ.