25 January 2009

Βιβλία, βιβλία

Δαίμονες φιλίας

Στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία γίνεται παρουσίαση των οπισθοδρομικών βιβλίων που χρησιμοποιούνται στα ελληνικά σχολεία και των σφαλμάτων που περιέχονται σ' αυτά, πέρα από τις ιδεοληψίες, τους μύθους και τις ανοησίες που παρουσιάζονται στα παιδιά, ως πραγματικά γεγονότα.
Ερχόμαστε τώρα σε μια άλλη κατηγορία δαιμόνων και δαιμονίων του τυπογραφείου. Στη σελίδα 92 του βιβλίου Θρησκευτικών της Γ' Δημοτικού και αμέσως μετά το μάθημα με τίτλο «Με τους αληθινούς φίλους πλουτίζουμε τη ζωή», υπάρχει άσκηση όπου ο μαθητής καλείται να ταιριάξει τα ονόματα ιστορικών προσώπων που ήταν ονομαστοί φίλοι. Επτά τα ζεύγη των φίλων αλλά, σύμφωνα με τα παροράματα, δύο από αυτά πρέπει να πεταχτούν στο πυρ το εξώτερον: Αχιλλέας-Πάτροκλος και Μεγαλέξανδρος-Ηφαιστίωνας διαγράφονται και άντε τώρα ο δάσκαλος να εξηγήσει το γιατί. Στη θέση τους οι οδηγίες λένε: Παναγία-Ελισάβετ και Μαρία η Μαγδαληνή-Μάρθα. Ευτυχώς, πάντως, το αμέσως επόμενο μάθημα έχει τον τίτλο «Ο Θεός αγαπά και συγχωρεί»...

Έβγαλαν παραδείγματα φιλίας από την ελληνική Αρχαιότητα και εισήγαγαν στη θέση τους ιστορίες από την Ιουδαία, οι οποίες μόνο περιθωριακά είναι γνωστές και κανείς δεν ξέρει, τί ακριβώς σημαίνουν. Πώς ήταν φίλες η μητέρα του Ιησού Μαρία (τότε δεν είχε ανακηρυχθεί ακόμα σε παναγία!) και η Ελισάβετ; Η πρώτη ήταν νεαρής ηλικίας και η άλλη γριά... Απλά δεν έβρισκαν άλλες φιλίες και έβαλαν αυτή, δεδομένου ότι οι άνθρωποι στη Μέση Ανατολή ζούσαν τότε σε καθεστώς ρωμαϊκής κατοχής, περίπου όπως οι Παλαισίνιοι σήμερα και λιμοκτονούσαν - το τελευταίο που τους απασχολούσε ήταν οι φιλίες. Και η έτερη "φιλία", Μαγδαληνής-Μάρθας, κατασκευασμένη ιστορία είναι... τόσο λίγα βρήκαν για να καλύψουν το κενό.

Βέβαια, λέγεται ότι Αχιλλέας και Πάτροκλος είχαν ομοφυλο
φιλική σχέση, πιθανόν δε το ίδιο να ίσχυε μεταξύ Αλέξανδρου και Ηφαιστίωνα. Γιατί άραγε διάλεξε αυτές τις φίλίες ο συγγραφέας και το Παιδαγωγ. Ινστιτούτο (Π.Ι.) δίνει τώρα οδηγίες για αντικατάστασή τους με θρησεκυτικές "φιλίες" από την περιοχή της Ιουδαίας; Το πιθανότερο είναι να αναζητήσουν οι μαθητές μόνοι να πληροφορηθούν τα αίτια που απεσύρθησαν οι "φιλίες" της αρχαιότητας. Σιγά το δύσκολο να μάθουν την αλήθεια! Η "διορθωτική" παρέμβαση του Π.Ι. σίγουρα έκανε ζημία, χωρίς να έχει διορθώσει τίποτα... Ένας πολύ καλός λόγος να αποσύρουν οι γονείς τα παιδιά τους από το μάθημα των Θρησκευτικών!
Με τη βοήθεια της συγχώρεσης, ο μαθητής στη Δ' Δημοτικού θα συνεχίσει να ενημερώνεται, στη σελίδα 94, για την «Αλληλεγγύη», «τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό προσφοράς προς τους ανθρώπους της Εκκλησίας της Ελλάδος», αφού προηγουμένως (σελ. 64-65) ενημερωθεί για τα μοναστήρια στο Άγιον Ορος, το Περιβόλι της Παναγιάς, όπου με τα χρόνια έχουν συγκεντρωθεί «πολύτιμα αφιερώματα, δώρα αρχόντων, βασιλέων αλλά και απλών ανθρώπων»...
Δεν γράφει όμως τίποτα για τα σάπια κοτόπουλα που διακίνησε η Αλληλεγγύη και τα 5,5 εκατομμύρια ευρώ που χρωστά στο κράτος. Για τα οικόπεδα και κομποδέματα που έχουν συγκεντρωθεί στο "Άγιον" Όρος, επίσης δεν αναφέρει τίποτα το βιβλίο. Θα διαβάζει ο μαθητής τις ιστορίες του βιβλίου, στη συνέχεια θα διαβάζει στις εφημερίδες και θα βλέπει στην τηλεόραση (καταραμένη τεχνολογία!) την πραγματικότητα για τον Εφραίμ και τα άλλα τα παιδιά και θα βγάζει το σύνηθες συμπέρασμα: το σχολείο μου μαθαίνει παραμύθια και οι δάσκαλοι είναι παραμυθάδες! Ας φροντίσουν να απαλλαγούν οι ίδιοι οι δάσκαλοι από αυτό το όνειδος.