Η σχισματική Ορθόδοξη Εκκλησία των Σκοπίων ή «Μακεδονική Εκκλησία», όπως αρέσκονται να την αποκαλούν ιερείς και λαϊκοί στη γειτονική χώρα, έχει ως «επίσημη» ημερομηνία γέννησης του σχίσματός της με το Πατριαρχείο Σερβίας, στο οποίο ανήκε, το 1969. Ιερείς και λαϊκοί είχαν φροντίσει ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 να διακηρύξουν, έπειτα από μια πανηγυρικού χαρακτήρα συνέλευση, την αυτονόμηση της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος ως «Μακεδονικής Αυτόνομης Εκκλησίας του μακεδονικού λαού, η οποία δεν θα είναι υποταγμένη σε καμία τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία». Οι πολύχρονες διαπραγματεύσεις με το Πατριαρχείο Σερβίας για την ομαλή επανένταξη δεν απέδωσαν, με αποτέλεσμα την οριστική ρήξη του ΄69 και τον συνεπακόλουθο χαρακτηρισμό της «Μακεδονικής» ως σχισματικής Εκκλησίας από όλες τις υπόλοιπες ορθόδοξες εκκλησίες.
Η Εκκλησία των Σκοπίων, ακολουθώντας και τα πολιτικά κελεύσματα, έχει συστηματοποιήσει την προπαγάνδα της, οικειοποιούμενη ακόμη και μορφές από το σύνολο της ορθόδοξης εκκλησιαστικής ιστορίας και θεωρώντας τες «προπάτορες» και υποστηρικτές ανά τους αιώνες της αυτόνομης ύπαρξής της. Ετσι, δίπλα στους ιεραποστόλους των σλαβικών φύλων Κύριλλο και Μεθόδιο, τοποθετούν τον Απόστολο Παύλο, τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό και τον Βούλγαρο ηγεμόνα Σαμουήλ Β΄ υποστηρίζοντας ψευδώς είτε άμεση εμπλοκή τους στη διάδοση του χριστιανισμού στην ευρύτερη περιοχή των Σκοπίων (Απόστολος Παύλος, Κύριλλος και Μεθόδιος) είτε αναγνώριση θρησκευτικών και πολιτικών προνομίων σε ιερείς και επισκοπές στην Αχρίδα και στα Σκόπια (Ιουστινιανός, Σαμουήλ Β΄). Στην παρούσα φάση, της σχισματικής Εκκλησίας ηγείται ο αποκαλούμενος Αρχιεπίσκοπος «Αχρίδος και Μακεδονίας» κ. Στέφανος, ενώ η Εκκλησία συγκροτείται από 13 μητροπόλεις και 16 επισκοπές με περίπου 500 ιερείς και 2.000 ναούς στα Σκόπια και στο εξωτερικό, κυρίως στις ΗΠΑ, στον Καναδά και στην Αυστραλία.
Η Εκκλησία των Σκοπίων, ακολουθώντας και τα πολιτικά κελεύσματα, έχει συστηματοποιήσει την προπαγάνδα της, οικειοποιούμενη ακόμη και μορφές από το σύνολο της ορθόδοξης εκκλησιαστικής ιστορίας και θεωρώντας τες «προπάτορες» και υποστηρικτές ανά τους αιώνες της αυτόνομης ύπαρξής της. Ετσι, δίπλα στους ιεραποστόλους των σλαβικών φύλων Κύριλλο και Μεθόδιο, τοποθετούν τον Απόστολο Παύλο, τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό και τον Βούλγαρο ηγεμόνα Σαμουήλ Β΄ υποστηρίζοντας ψευδώς είτε άμεση εμπλοκή τους στη διάδοση του χριστιανισμού στην ευρύτερη περιοχή των Σκοπίων (Απόστολος Παύλος, Κύριλλος και Μεθόδιος) είτε αναγνώριση θρησκευτικών και πολιτικών προνομίων σε ιερείς και επισκοπές στην Αχρίδα και στα Σκόπια (Ιουστινιανός, Σαμουήλ Β΄). Στην παρούσα φάση, της σχισματικής Εκκλησίας ηγείται ο αποκαλούμενος Αρχιεπίσκοπος «Αχρίδος και Μακεδονίας» κ. Στέφανος, ενώ η Εκκλησία συγκροτείται από 13 μητροπόλεις και 16 επισκοπές με περίπου 500 ιερείς και 2.000 ναούς στα Σκόπια και στο εξωτερικό, κυρίως στις ΗΠΑ, στον Καναδά και στην Αυστραλία.
(Ι. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΒΗΜΑ 27/5/2008)
Και η ντόπια ελληνορθόδοξη εκκλησία ως σχισματική ιδρύθηκε, κόντρα στο Πατριαρχείο Κων/πόλεως, αλλά στην πορεία τα βρήκαν. Κάθε εθνοφυλετισμός είναι, βέβαια, αίρεση, όπως έλεγαν οι «πατέρες», αλλά ποιος τους παίρνει πια σοβαρά αυτούς. Μόνο για να δικαιολογήσουν τις αθλιότητες των ρασοφόρων κατά του Ελληνισμού τους επικαλούνται πλέον.
Όπως έγιναν, λοιπόν, «ανεξάρτητες» οι εκκλησίες της Σερβίας, της Βουλγαρίας, της Ελλάδας, της Ρουμανίας κ.ο.κ. και ταυτίζονται τα όρια της εκάστοτε δικαιοδοσίας τους με τα εθνικά όρια, έτσι και οι Σκοπιανοί θέλησαν να φτιάξουν «ανεξάρτητη» εκκλησία, αφού έχουν και ανεξάρτητο κράτος. Όταν συμφωνούσαν για τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας τα ξεφτέρια του ελληνικού ΥΠΕΞ, δεν τα σκέφτηκαν όλα αυτά; Επειδή δε και το Μαυροβούνιο έχει γίνει ανεξάρτητο, όπου νάναι θα ακούσουμε για άλλη μία ανεξάρτητη ορθόδοξη εκκλησία (είναι οι Μαυροβούνιοι επίσης ορθόδοξοι; εγώ αγνοώ τα θρησκευτικά τους φρονήματα).
Απ' την άλλη μεριά, γιατί να μην επικαλεστούν και οι Σκοπιανοί κάποιους άνδρες από την ιστορία -διαβόητοι εγκληματίες όλοι-, όπως και η ελληνική πλευρά επικαλείται και οικειοποιείται τον Κων/νο (άγιος!), τον Θεοδόσιο (μέγας!), τον Ιουστινιανό (παμμέγιστος!) και όποιον άλλο Ρωμαίο στρατηγό καταπίεσε τους Έλληνες και χάρισε πλούτο και εξουσία στους παπάδες; Διδάχτηκαν και οι Σκοπιανοί την τέχνη της ιστορικής ψευδολογίας και αρλουμπολογίας και την επικαλούνται τώρα - σιγά μην μείνει ο παραγιός αιωνίως εξαρτημένος από το αφεντικό!
Για να λυθούν όμως αυτά τα «πολύ σοβαρά» προβλήματα, προτείνω να γίνει μια ανοιχτή πολιτικο-θεολογική σύγκρουση Άνθιμου με τον Σκοπιανό Σαμουήλ, ή όπως αλλιώς λέγεται ο ποιμήν εκείθεν των συνόρων. Καταλαβαίνουμε όλοι πόσα και τι είδους άπλυτα θα βγουν στη φόρα, ιστορικά, πολιτικά, προσωπικά κ.ά. Και το ποίμνιο των πιστών θα ψηφίσει με sms ποιος Καλομοίρης ήταν καλύτερος, θεοφώτιστος, είχε πνεύμα κυρίου, μίλαγε με σοφία κλπ., όλα αυτά που λένε οι θεόπληκτοι προς έπαινο των δικών τους. Όταν επικαλούνται αμφότεροι το λαό, καλό θα ήταν να τον αφήσουν επιτέλους να ψηφίσει με το κινητό του...