...
Έχω γράψει από καιρού ήδη ότι η ύπαρξη του Ιησού Χριστού, έτσι όπως περιγράφεται στα «ιερά βιβλία», δεν είναι ιστορικά τεκμηριωμένη.
Πίστευα όμως ότι υπάρχουν ιστορικά στοιχεία για τον ιδρυτή του μωαμεθανισμού, τον «προφήτη» Μωάμεθ. Τώρα μαθαίνω ότι κι αυτό το πρόσωπο μπορεί να είναι δημιούργημα μεταγενέστερων μυθοπλασιών και είναι άγνωστο, αν όλα αυτά που λέγεται ότι έκανε και είπε ο προφήτης, συνέβησαν πραγματικά ή είναι επινοήσεις κάποιων πιστών του. (εικόνα δεξιά: Ο προφήτης με τον αρχάγγελο Γαβριήλ)
Συγκεκριμένα, ο καθηγητής Muhammad Sven Kalisch (γενν. 1966), προτεστάντης χριστιανός εξ ανατροφής και μουσουλμάνος από το 15ο έτος της ηλικίας του, ο οποίος διδάσκει Ισλαμική Ιστορία στο πανεπιστήμιο Münster, προσέγγισε το σημαντικό για τους μωαμεθανούς ζήτημα των αρχών της θρησκείας με ευρωπαϊκή εμβρίθεια. Το συμπέρασμά του ήταν ότι «δεν υπάρχουν στοιχεία που σχετίζονται άμεσα με τον ιδρυτή του Ισλάμ».
Ο καθηγητής στο ίδιο πανεπιστήμιο Marco Schöller, που διδάσκει μουσουλμανική θεολογία και είναι συγγραφέας βιογραφίας του Μωάμεθ, δηλώνει ότι γραπτά στοιχεία για τον «προφήτη» υπάρχουν από τον 9ο αιώνα και μετά. Από αυτά τα στοιχεία, τα οποία είναι αλληλοσυγκρουόμενα σε μεγάλο βαθμό, συνάγουν οι ερευνητές διαφορετικά συμπεράσματα.
Ο Schöller εκτιμά ότι το μεγαλύτερο μέρος των ερευνητών στον κόσμο δέχονται ότι ο Μωάμεθ ήταν υπαρκτό πρόσωπο, οι ιστορίες για τη ζωή και τη δράση του που διαβάζουμε όμως στα σχολικά βιβλία, είναι στο μεγαλύτερο μέρος τους βολική μυθογραφία και αποτέλεσμα συμβιβασμών μεταξύ αντικρουόμενων απόψεων, ήδη τους πρώτους αιώνες μετά το θάνατο του «προφήτη».
.
Ένας άλλος βιογράφος του Μωάμεθ, ο Tilman Nagel, καθηγητής στο πανεπιστήμιο Göttingen, λέει ότι «Είναι αυτονόητο ότι υπήρξε ο Μωάμεθ, ό,τι άλλο λέγεται είναι ανοησία. Με την ίδια λογική θα μπορούσαμε να αμφισβητήσουμε αν έζησε ο Πλάτων!» Μόνο που ο Πλάτων δεν επιβάλλεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια πολιτών ως προφήτης του θεού – είναι σημαντική η διαφορά.
Ο Kalisch ισχυρίζεται ότι από τις πηγές φαίνεται ότι Μωάμεθ δεν ήταν ανδρικό όνομα αλλά τίτλος ευγενείας για τον Ιησού, ως «προφήτη» των μονοφυσιτών χριστιανών. Με την πάροδο των δεκαετιών και αιώνων μεταφέρθηκε αυτός ο τίτλος από το συγκεκριμένο πρόσωπο στον προφήτη που κήρυσσε το λόγο του θεού, το κοράνι. Αυτές οι απόψεις συμπίπτουν με εκείνες ενός ακόμα καθηγητής μωαμεθανική θεολογίας, του Karl-Heinz Ohlig από το πανεπιστήμιο του Saarbrücken.
Ο Ohlig θεωρεί ότι από τον 9ο αιώνα προέκυψε το Ισλάμ από το πρωτοχριστιανικό κίνημα της μιας και μοναδικής θεότητας, χωρίς γιο και πνεύμα. Αυτή η αλλαγή ήταν απαραίτητη για να υπάρξει μια θεολογική κάλυψη του αυξημένου αραβικού εθνικισμού, με τον οποίο απλώθηκαν σταδιακά οι αραβικές κατακτήσεις από την Ινδία μέχρι την Ισπανία.
Οι αντίπαλοι αυτής της άποψης υποθέτουν ότι πίσω από αυτές τις θεωρήσεις κρύβονται χριστιανικές ή ιουδαϊκές συνωμοσίες για να μειώσουν το Ισλάμ και να το υποβαθμίσουν σε διάδοχη θρησκεία στον αραβικό κόσμο. Ο Schöller δεν βέπει ένα συσχετισμό Ισλάμ και χριστιανισμού, ίσως όμως με τον ιουδαϊσμό, από τον οποίο προέρχεται και ο χριστιανισμός. Κι αυτό, γιατί και ο ιουδαϊσμός έχει ως ηγέτη του έναν προφήτη (Μωυσή), ενώ ο χριστιανισμός αντέγραψε την ιδιότητα του ιδρυτή του από τον ελληνισμό: ο ημίθεος του ελληνικού πολυθεϊσμού μετονομάστηκε σε θεάνθρωπο του χριστιανισμού. (εικόνα αριστερά: Ο προφήτης με την οικογένειά του)
Στους πιστούς του μωαμεθανισμού όλα αυτά ακούγονται ως αποτελέσματα «σιωνιστικής και σταυροφορικής προπαγάνδας». Χωρίς καμία επαφή με το πνεύμα έρευνας και αμφισβήτησης που επικρατεί στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, οι απανταχού φοβικοί μουσουλμάνοι καταφεύγουν στη συνωμοσιλογία, όταν αμφισβητηθούν τα εθνικά και θρησκευτικά απολιθώματα, στα οποία πιστεύουν. Ότι ο καθηγητής Kalisch δέχεται απειλές για τη ζωή του από Ισλαμιστές και καλείται «να πάψει να διαδίδει τις αιρετικές απόψεις του», είναι περίπου αυτονόητο! Όλοι οι φοβικοί και ανασφαλείς αντιδρούν βίαια!
(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)
Έχω γράψει από καιρού ήδη ότι η ύπαρξη του Ιησού Χριστού, έτσι όπως περιγράφεται στα «ιερά βιβλία», δεν είναι ιστορικά τεκμηριωμένη.
Πίστευα όμως ότι υπάρχουν ιστορικά στοιχεία για τον ιδρυτή του μωαμεθανισμού, τον «προφήτη» Μωάμεθ. Τώρα μαθαίνω ότι κι αυτό το πρόσωπο μπορεί να είναι δημιούργημα μεταγενέστερων μυθοπλασιών και είναι άγνωστο, αν όλα αυτά που λέγεται ότι έκανε και είπε ο προφήτης, συνέβησαν πραγματικά ή είναι επινοήσεις κάποιων πιστών του. (εικόνα δεξιά: Ο προφήτης με τον αρχάγγελο Γαβριήλ)
Συγκεκριμένα, ο καθηγητής Muhammad Sven Kalisch (γενν. 1966), προτεστάντης χριστιανός εξ ανατροφής και μουσουλμάνος από το 15ο έτος της ηλικίας του, ο οποίος διδάσκει Ισλαμική Ιστορία στο πανεπιστήμιο Münster, προσέγγισε το σημαντικό για τους μωαμεθανούς ζήτημα των αρχών της θρησκείας με ευρωπαϊκή εμβρίθεια. Το συμπέρασμά του ήταν ότι «δεν υπάρχουν στοιχεία που σχετίζονται άμεσα με τον ιδρυτή του Ισλάμ».
Ο καθηγητής στο ίδιο πανεπιστήμιο Marco Schöller, που διδάσκει μουσουλμανική θεολογία και είναι συγγραφέας βιογραφίας του Μωάμεθ, δηλώνει ότι γραπτά στοιχεία για τον «προφήτη» υπάρχουν από τον 9ο αιώνα και μετά. Από αυτά τα στοιχεία, τα οποία είναι αλληλοσυγκρουόμενα σε μεγάλο βαθμό, συνάγουν οι ερευνητές διαφορετικά συμπεράσματα.
Ο Schöller εκτιμά ότι το μεγαλύτερο μέρος των ερευνητών στον κόσμο δέχονται ότι ο Μωάμεθ ήταν υπαρκτό πρόσωπο, οι ιστορίες για τη ζωή και τη δράση του που διαβάζουμε όμως στα σχολικά βιβλία, είναι στο μεγαλύτερο μέρος τους βολική μυθογραφία και αποτέλεσμα συμβιβασμών μεταξύ αντικρουόμενων απόψεων, ήδη τους πρώτους αιώνες μετά το θάνατο του «προφήτη».
.
Ένας άλλος βιογράφος του Μωάμεθ, ο Tilman Nagel, καθηγητής στο πανεπιστήμιο Göttingen, λέει ότι «Είναι αυτονόητο ότι υπήρξε ο Μωάμεθ, ό,τι άλλο λέγεται είναι ανοησία. Με την ίδια λογική θα μπορούσαμε να αμφισβητήσουμε αν έζησε ο Πλάτων!» Μόνο που ο Πλάτων δεν επιβάλλεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια πολιτών ως προφήτης του θεού – είναι σημαντική η διαφορά.
Ο Kalisch ισχυρίζεται ότι από τις πηγές φαίνεται ότι Μωάμεθ δεν ήταν ανδρικό όνομα αλλά τίτλος ευγενείας για τον Ιησού, ως «προφήτη» των μονοφυσιτών χριστιανών. Με την πάροδο των δεκαετιών και αιώνων μεταφέρθηκε αυτός ο τίτλος από το συγκεκριμένο πρόσωπο στον προφήτη που κήρυσσε το λόγο του θεού, το κοράνι. Αυτές οι απόψεις συμπίπτουν με εκείνες ενός ακόμα καθηγητής μωαμεθανική θεολογίας, του Karl-Heinz Ohlig από το πανεπιστήμιο του Saarbrücken.
Ο Ohlig θεωρεί ότι από τον 9ο αιώνα προέκυψε το Ισλάμ από το πρωτοχριστιανικό κίνημα της μιας και μοναδικής θεότητας, χωρίς γιο και πνεύμα. Αυτή η αλλαγή ήταν απαραίτητη για να υπάρξει μια θεολογική κάλυψη του αυξημένου αραβικού εθνικισμού, με τον οποίο απλώθηκαν σταδιακά οι αραβικές κατακτήσεις από την Ινδία μέχρι την Ισπανία.
Οι αντίπαλοι αυτής της άποψης υποθέτουν ότι πίσω από αυτές τις θεωρήσεις κρύβονται χριστιανικές ή ιουδαϊκές συνωμοσίες για να μειώσουν το Ισλάμ και να το υποβαθμίσουν σε διάδοχη θρησκεία στον αραβικό κόσμο. Ο Schöller δεν βέπει ένα συσχετισμό Ισλάμ και χριστιανισμού, ίσως όμως με τον ιουδαϊσμό, από τον οποίο προέρχεται και ο χριστιανισμός. Κι αυτό, γιατί και ο ιουδαϊσμός έχει ως ηγέτη του έναν προφήτη (Μωυσή), ενώ ο χριστιανισμός αντέγραψε την ιδιότητα του ιδρυτή του από τον ελληνισμό: ο ημίθεος του ελληνικού πολυθεϊσμού μετονομάστηκε σε θεάνθρωπο του χριστιανισμού. (εικόνα αριστερά: Ο προφήτης με την οικογένειά του)
Στους πιστούς του μωαμεθανισμού όλα αυτά ακούγονται ως αποτελέσματα «σιωνιστικής και σταυροφορικής προπαγάνδας». Χωρίς καμία επαφή με το πνεύμα έρευνας και αμφισβήτησης που επικρατεί στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, οι απανταχού φοβικοί μουσουλμάνοι καταφεύγουν στη συνωμοσιλογία, όταν αμφισβητηθούν τα εθνικά και θρησκευτικά απολιθώματα, στα οποία πιστεύουν. Ότι ο καθηγητής Kalisch δέχεται απειλές για τη ζωή του από Ισλαμιστές και καλείται «να πάψει να διαδίδει τις αιρετικές απόψεις του», είναι περίπου αυτονόητο! Όλοι οι φοβικοί και ανασφαλείς αντιδρούν βίαια!
(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)
Jay Smith: Muhammad - A Historical Critique