Τα αποτελέσματα της έρευνας PISA
Αυτό το σύνθημα μου ήρθε στο μυαλό όταν διάβασα τα νεότερα αποτελέσματα για τις επιδόσεις των εκπαιδευτικών συστημάτων στις χώρες του ΟΟΣΑ (OECD), τα οποία αποτελέσματα συνοψίζονται στην έκθεση της PISA (= Programme for International Student Assessment) και αφορούν μαθητές Λυκείου του έτους 2006.
Με δεδομένη την κατάταξη αυτής της ηλικιακής ομάδας και με τη βεβαιότητα ότι και στα επόμενα χρόνια δεν θα αλλάξει ουσιαστικά τίποτα (κάθε εκπαιδευτική αλλαγή παίρνει κατ' ελάχιστον 15-20 χρόνια για να φανεί στις στατιστικές των γνώσεων), μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αυτά τα παιδιά θα χαρακτηρίζουν και το επίπεδο γνώσεων και αντιλήψεων της κοινωνίας όπου ζουν, μέχρι πέρα από τα μέσα του αιώνα μας. Αυτό σημαίνει ότι στον ανταγωνισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κάποιοι Ευρωπαίοι έχουν σημαντικότατο προβάδισμα γνώσεων και δεξιοτήτων έναντι κάποιων άλλων.
(click)
Με δεδομένη την κατάταξη αυτής της ηλικιακής ομάδας και με τη βεβαιότητα ότι και στα επόμενα χρόνια δεν θα αλλάξει ουσιαστικά τίποτα (κάθε εκπαιδευτική αλλαγή παίρνει κατ' ελάχιστον 15-20 χρόνια για να φανεί στις στατιστικές των γνώσεων), μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αυτά τα παιδιά θα χαρακτηρίζουν και το επίπεδο γνώσεων και αντιλήψεων της κοινωνίας όπου ζουν, μέχρι πέρα από τα μέσα του αιώνα μας. Αυτό σημαίνει ότι στον ανταγωνισμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κάποιοι Ευρωπαίοι έχουν σημαντικότατο προβάδισμα γνώσεων και δεξιοτήτων έναντι κάποιων άλλων.
(click)
Η αγαπημένη μας πατρίδα βρίσκεται και πάλι τρίτη από το τέλος, μόλις μπροστά από την Τουρκία και το Μεξικό. Kαι, εννοείται, κάτω από το Μέσο Όρο! Παλαιότερα ήμασταν μπροστά από Ισπανία και Πορτογαλία, αλλά μας πέρασαν κι αυτοί.
Τώρα μπορούν να αρχίσουν οι εκτιμήσεις και δικολαβικές ερμηνείες, π.χ. ότι ο τρόπος μέτρησης ευνοεί τους κρυόκωλους Φινλανδούς, αλλά όχι τους λεβέντες Έλληνες που έχουν τον ελληνοχριστιανικό πολιτισμό στα κύτταρά τους, ότι φταίνε οι Μεξικάνοι και όλοι οι ισπανόφωνοι, όπως έγραψαν ήδη στις ΗΠΑ, φταίνε γενικώς οι ξένοι και ειδικότερα οι Τούρκοι, όπως έγραψαν κάποιοι στη Γερμανία, οι οποίοι ξένοι χαμηλώνουν το συνολικό επίπεδο. Ότι φταίει το ένα ή το άλλο - φτάνει να μην φταίνε οι διαχρονικές πολιτικές και μορφωτικές επιλογές των κυβερνήσεων και της κοινωνίας, τελικά, κατά τα τελευταία 20-30 χρόνια.
Η αξιολόγηση γίνεται κάθε τρία χρόνια, με αρχή το έτος 2000. Το 2003 η Ελλάδα ήταν στην 3Οη θέση σε σύνολο 4Ο χωρών, ενώ στον διαγωνισμό του 2000 στην 25η θέση σε σύνολο 31 χωρών. Τα αποτελέσματα αφορούν την κατάταξη στην κατανόηση κειμένου και στα μαθηματικά, δύο τομείς στους οποίους δόθηκε ιδιαίτερο βάρος στους δύο προηγούμενους διαγωνισμούς αντίστοιχα. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες μαθητές 15 ετών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό συγκέντρωσαν 473 βαθμούς, 8 βαθμούς λιγότερους από τον διαγωνισμό του 2003, όταν πήραν 481 βαθμούς.
Λεπτομέρειες για τα πολλά και σύνθετα συμπεράσματα των ερευνητών του ΟΟΣΑ περιέχονται εδώ! Σ' αυτό το τεύχος δίνονται και εξηγήσεις για τη σημασία που έχουν οι μπάρες με τα πολλαπλά χρώματα στο προηγούμενο διάγραμμα. Μεταφέρω μόνο ένα σύνθετο πίνακα, από τον οποίο προκύπτει η σχέση μεταξύ των επιστημονικών επιδόσεων και της αποτελεσματικότητας σε κάθε χώρα.
(click)