Πρόκληση στους αρχαιολογικούς κύκλους αλλά κυρίως νέο θεμελιακό ερώτημα στη χριστιανική Εκκλησία, θέτει μία πέτρινη στήλη με εβραϊκή γραφή, που φέρεται να περιγράφει τον θάνατο και την ανάσταση ενός μεσσία, ο οποίος έζησε δεκαετίες ολόκληρες πριν από τη γέννηση του Χριστού.
«Η περιγραφή ενισχύει τον προβληματισμό για την επανεξέταση της φύσης του Ιησού, από τη στιγμή που υποδεικνύεται ότι η ιστορία του θανάτου και της ανάστασής του δεν ήταν μοναδική στην εβραϊκή ιστορία», δηλώνει ο Ντάνιελ Μπόγιαριν, μελετητής του Ταλμούδ, που διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια. Στον ίδιο άξονα, για «μοχλό που μπορεί να οδηγήσει σε επανεξέταση των θεμελίων της χριστιανικής θρησκείας», μιλούν ειδικοί, που μελετούν την «Αποκάλυψη του Γαβριήλ».
Αυτή την ονομασία έδωσαν στην περιγραφή η Αντα Γιαρντενί, ειδική στα εβραϊκά, και ο Βενιαμίν Ελιτζουρ, που ειδικεύεται στην περίοδο του Βασιλιά Ηρώδη, οι οποίοι πρώτοι μελέτησαν τις 87 γραμμές κειμένου της πέτρινης στήλης.
Η στήλη με ύψος περίπου ένα μέτρο βρέθηκε πριν από δέκα χρόνια στη Νεκρά Θάλασσα, στην Ιορδανία. Πριν από δύο χρόνια ο Ισραηλινο-ελβετός συλλέκτης που την είχε αγοράσει προσέγγισε τους δύο μελετητές, που μίλησαν για έναν «Πέτρινο Πάπυρο της Νεκράς Θάλασσας».
Υποστηρίζουν ότι γράφτηκε από τους οπαδούς ενός μεσσία, ο οποίος ίσως και να ονομάζεται Σίμωνας, που έζησε δεκαετίες προ Χριστού και σφαγιάστηκε από τους επικεφαλής του στρατού του Ηρώδη. Τονίζουν ότι στο κείμενο υπονοείται ότι ο θάνατος του Σίμωνα «ήταν απαραίτητος για τη σωτηρία του έθνους», ενώ αναφέρεται ότι «σε τρεις ημέρες από τον θάνατό του, το άδικο θα ηττηθεί από το δίκαιο».
«Σε τρεις ημέρες θα ζήσεις και πάλι, εγώ ο Γαβριήλ σε διατάζω», αναφέρεται σε άλλο σημείο. Ο αρχάγγελος φαίνεται ότι μιλά σε έναν «πρίγκιπα» (Sar hasarin είναι η εβραϊκή λέξη), γεγονός που κάνει τους μελετητές να πιστεύουν ότι περιγράφεται ο θάνατος ενός ηγέτη-σωτήρα των Εβραίων, ο οποίος αναστήθηκε σε τρεις ημέρες.
Μεγάλο τμήμα της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας που δεν έχει πρόσβαση στη στήλη, αντιμετωπίζει με επιφύλαξη την ανακοίνωση. Ειδικοί υποστηρίζουν ότι, καθώς υπάρχουν ρωγμές στον υλικό της στήλης και το μελάνι είναι ξεθωριασμένο σε διάφορα σημεία, η απόδοση του κειμένου αμφισβητείται.
«Η περιγραφή ενισχύει τον προβληματισμό για την επανεξέταση της φύσης του Ιησού, από τη στιγμή που υποδεικνύεται ότι η ιστορία του θανάτου και της ανάστασής του δεν ήταν μοναδική στην εβραϊκή ιστορία», δηλώνει ο Ντάνιελ Μπόγιαριν, μελετητής του Ταλμούδ, που διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια. Στον ίδιο άξονα, για «μοχλό που μπορεί να οδηγήσει σε επανεξέταση των θεμελίων της χριστιανικής θρησκείας», μιλούν ειδικοί, που μελετούν την «Αποκάλυψη του Γαβριήλ».
Αυτή την ονομασία έδωσαν στην περιγραφή η Αντα Γιαρντενί, ειδική στα εβραϊκά, και ο Βενιαμίν Ελιτζουρ, που ειδικεύεται στην περίοδο του Βασιλιά Ηρώδη, οι οποίοι πρώτοι μελέτησαν τις 87 γραμμές κειμένου της πέτρινης στήλης.
Η στήλη με ύψος περίπου ένα μέτρο βρέθηκε πριν από δέκα χρόνια στη Νεκρά Θάλασσα, στην Ιορδανία. Πριν από δύο χρόνια ο Ισραηλινο-ελβετός συλλέκτης που την είχε αγοράσει προσέγγισε τους δύο μελετητές, που μίλησαν για έναν «Πέτρινο Πάπυρο της Νεκράς Θάλασσας».
Υποστηρίζουν ότι γράφτηκε από τους οπαδούς ενός μεσσία, ο οποίος ίσως και να ονομάζεται Σίμωνας, που έζησε δεκαετίες προ Χριστού και σφαγιάστηκε από τους επικεφαλής του στρατού του Ηρώδη. Τονίζουν ότι στο κείμενο υπονοείται ότι ο θάνατος του Σίμωνα «ήταν απαραίτητος για τη σωτηρία του έθνους», ενώ αναφέρεται ότι «σε τρεις ημέρες από τον θάνατό του, το άδικο θα ηττηθεί από το δίκαιο».
«Σε τρεις ημέρες θα ζήσεις και πάλι, εγώ ο Γαβριήλ σε διατάζω», αναφέρεται σε άλλο σημείο. Ο αρχάγγελος φαίνεται ότι μιλά σε έναν «πρίγκιπα» (Sar hasarin είναι η εβραϊκή λέξη), γεγονός που κάνει τους μελετητές να πιστεύουν ότι περιγράφεται ο θάνατος ενός ηγέτη-σωτήρα των Εβραίων, ο οποίος αναστήθηκε σε τρεις ημέρες.
Μεγάλο τμήμα της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας που δεν έχει πρόσβαση στη στήλη, αντιμετωπίζει με επιφύλαξη την ανακοίνωση. Ειδικοί υποστηρίζουν ότι, καθώς υπάρχουν ρωγμές στον υλικό της στήλης και το μελάνι είναι ξεθωριασμένο σε διάφορα σημεία, η απόδοση του κειμένου αμφισβητείται.
(Ιωάννα Νιαώτη, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 07/07/2008)
Προ καιρού είχε γραφτεί σε ανάρτηση σ' αυτό το blog ότι το εβραϊκό Ταλμούδ αναφέρεται στον Ιησού σε κεφάλαιο που γράφτηκε τον 3ο αιώνα, τον ονομάζει όμως τις πιο πολλές φορές Μπεν Σταντά ή Μπεν Παντιρά και τον συνδέει με πρόσωπα και περιστατικά που συνέβησαν περίπου 100 χρόνια πριν από αυτά που αναφέρονται στα Ευαγγέλια. Την εποχή που γράφτηκε αυτό το μέρος του Ταλμούδ υπήρχε όμως ήδη εξάπλωση του χριστιανισμού και γι' αυτό είναι ανεξήγητη η αντίφαση. Πιθανολογείται λοιπόν ότι στο Ταλμούδ καταγράφηκαν όχι οι «επίσημες» χριστιανικές απόψεις, οι οποίες έτσι κι αλλιώς δεν είχαν διαμορφωθεί ακόμα, αλλά εκείνες κάποιας από τις χριστιανικές κοινότητες της Παλαιστίνης, στις οποίες είχαν ευκολότερη πρόσβαση οι συγγραφείς του Ταλμούδ, λόγω και της εγγύτητας μεταξύ πρώιμου χριστιανισμού και ιουδαϊσμό.
Αυτά τα κείμενα, μαζί με το συγκεκριμένο αρχαιολογικό εύρημα, οδηγούν στην εικασία ότι οι ιστορίες για τη ζωή του Ιησού αποτελούν συμπύκνωμα πολλών ιστοριών, για διαφορετικά άτομα από διαφορετικές εποχές, οι οποίες ιστορίες τροποποιούνταν σταδιακά στην πορεία των αιώνων ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, μέχρι που διαδόθηκαν τα Ευαγγέλια σε τέτοια έκταση, ώστε δεν ήταν πλέον δυνατόν να αλλοιώνονται από κάθε πατριαρχική ομάδα και κάθε σύνοδο.
(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)
Αυτά τα κείμενα, μαζί με το συγκεκριμένο αρχαιολογικό εύρημα, οδηγούν στην εικασία ότι οι ιστορίες για τη ζωή του Ιησού αποτελούν συμπύκνωμα πολλών ιστοριών, για διαφορετικά άτομα από διαφορετικές εποχές, οι οποίες ιστορίες τροποποιούνταν σταδιακά στην πορεία των αιώνων ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, μέχρι που διαδόθηκαν τα Ευαγγέλια σε τέτοια έκταση, ώστε δεν ήταν πλέον δυνατόν να αλλοιώνονται από κάθε πατριαρχική ομάδα και κάθε σύνοδο.
(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)