...
Το Βατικανό ανακοίνωσε ότι η Θεωρία της Εξέλιξης είναι συμβατή με τη Βίβλο, αλλά δε σκοπεύει να απολογηθεί για την αρνητική της στάση εδώ και 15Ο χρόνια. Η χριστιανική εκκλησία τηρούσε εχθρική στάση απέναντι στο Δαρβίνο εξαιτίας της σύγκρουσης της θεωρίας του με την ερμηνεία της Βίβλου για τη δημιουργία και την εξέλιξη του ανθρώπου. Η αντίθετη θεωρία, του Ευφυούς Σχεδιασμού, στηρίζεται στην άποψη ότι ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο σε έξι ημέρες, όπως περιγράφεται στη Βίβλο. Η Καθολική εκκλησία δεν ερμηνεύει κυριολεκτικά αυτή τη θεωρία, λέγοντας ότι πρόκειται για μια αλληγορία για τον τρόπο που ο Θεός δημιούργησε τον Κόσμο.
Κάποιοι άλλοι Χριστιανοί, στην πλειοψηφία τους συντηρητικοί Προτεστάντες στις ΗΠΑ, χρησιμοποιούν την κυριολεκτική ερμηνεία της Βίβλου και διαφωνούν με τη διδασκαλία της εξελικτικής θεωρίας στα σχολεία.
Η Καθολική Εκκλησία διδάσκει τη «θεϊστική εξέλιξη», μια θεωρία που δέχεται την εξέλιξη ως επιστημονική θεωρία αλλά ταυτόχρονα δεν αποκλείει ότι ο Θεός μπορεί να χρησιμοποιήσει μία φυσική εξελικτική διαδικασία στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Είναι αντίθετη με τη χρήση της εξέλιξης στη βάση μιας αθεϊστικής φιλοσοφίας που αρνείται την ύπαρξη του Θεού ή τον θεϊκό ρόλο στη δημιουργία.
Η ερμηνεία της Βίβλου
Η κριτική της θεωρίας της εξέλιξης, μέχρι πρότινος περιορισμένη μεταξύ ακραίων προτεσταντών στις Ηνωμένες Πολιτείες, εξελίσσεται σε μείζον θέμα στη Γαλλία, μετά την κριτική του Πάπα Βενέδικτου και επιφανών καθολικών θεολόγων στην νέο-Δαρβινική άποψη για τη δημιουργία και εξέλιξη των ειδών.
Σύμφωνα με τη Βίβλο και το Κοράνι, ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο και όλα όσα περιέχονται σε αυτόν. Στον Xριστιανισμό, οι ακραίοι πιστοί μεταφράζουν αυτά τα λόγια κατά λέξη, ωστόσο οι καθολικοί, που αποτελούν και την πλειοψηφία των χριστιανών σε παγκόσμια κλίμακα χρησιμοποιούν πιο συμβολικούς τρόπους μετάφρασης των κειμένων αυτών.
Αυτός ο τρόπος ερμηνείας της Βίβλου από την πλευρά των συντηρητικών χριστιανών έχει οδηγήσει στην απόρριψη της θεωρίας της εξέλιξης των ειδών όπως διατυπώθηκε από τον Δαρβίνο και που αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της σύγχρονης βιολογίας. Ακόμη και μουσουλμάνοι λόγιοι δε συμφωνούν με τη θεωρία αυτή, ωστόσο δεν το έχουν αναγάγει σε κύριο θέμα μέχρι σήμερα.
Οι υποστηρικτές της θεωρίας του Δημιουργού των ειδών απορρίπτουν την θεωρία της εξέλιξης επειδή ο τυχαίος παράγοντας εξέλιξης στην οποία στηρίζεται σημαίνει ότι η ζωή δεν έχει τελικό σκοπό. Ωστόσο, «ο τελικός σκοπός και το νόημα είναι ένα θέμα που απασχολεί τους θεολόγους και τους φιλόσοφους, όχι τους επιστήμονες», καταλήγει ο κ. Γκοντινό.
Κάποιοι άλλοι Χριστιανοί, στην πλειοψηφία τους συντηρητικοί Προτεστάντες στις ΗΠΑ, χρησιμοποιούν την κυριολεκτική ερμηνεία της Βίβλου και διαφωνούν με τη διδασκαλία της εξελικτικής θεωρίας στα σχολεία.
Η Καθολική Εκκλησία διδάσκει τη «θεϊστική εξέλιξη», μια θεωρία που δέχεται την εξέλιξη ως επιστημονική θεωρία αλλά ταυτόχρονα δεν αποκλείει ότι ο Θεός μπορεί να χρησιμοποιήσει μία φυσική εξελικτική διαδικασία στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Είναι αντίθετη με τη χρήση της εξέλιξης στη βάση μιας αθεϊστικής φιλοσοφίας που αρνείται την ύπαρξη του Θεού ή τον θεϊκό ρόλο στη δημιουργία.
Η ερμηνεία της Βίβλου
Η κριτική της θεωρίας της εξέλιξης, μέχρι πρότινος περιορισμένη μεταξύ ακραίων προτεσταντών στις Ηνωμένες Πολιτείες, εξελίσσεται σε μείζον θέμα στη Γαλλία, μετά την κριτική του Πάπα Βενέδικτου και επιφανών καθολικών θεολόγων στην νέο-Δαρβινική άποψη για τη δημιουργία και εξέλιξη των ειδών.
Σύμφωνα με τη Βίβλο και το Κοράνι, ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο και όλα όσα περιέχονται σε αυτόν. Στον Xριστιανισμό, οι ακραίοι πιστοί μεταφράζουν αυτά τα λόγια κατά λέξη, ωστόσο οι καθολικοί, που αποτελούν και την πλειοψηφία των χριστιανών σε παγκόσμια κλίμακα χρησιμοποιούν πιο συμβολικούς τρόπους μετάφρασης των κειμένων αυτών.
Αυτός ο τρόπος ερμηνείας της Βίβλου από την πλευρά των συντηρητικών χριστιανών έχει οδηγήσει στην απόρριψη της θεωρίας της εξέλιξης των ειδών όπως διατυπώθηκε από τον Δαρβίνο και που αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της σύγχρονης βιολογίας. Ακόμη και μουσουλμάνοι λόγιοι δε συμφωνούν με τη θεωρία αυτή, ωστόσο δεν το έχουν αναγάγει σε κύριο θέμα μέχρι σήμερα.
Οι υποστηρικτές της θεωρίας του Δημιουργού των ειδών απορρίπτουν την θεωρία της εξέλιξης επειδή ο τυχαίος παράγοντας εξέλιξης στην οποία στηρίζεται σημαίνει ότι η ζωή δεν έχει τελικό σκοπό. Ωστόσο, «ο τελικός σκοπός και το νόημα είναι ένα θέμα που απασχολεί τους θεολόγους και τους φιλόσοφους, όχι τους επιστήμονες», καταλήγει ο κ. Γκοντινό.
(www.kathimerini.gr με πληροφορίες Reuters, 17/9/2008)
Με την ευκαιρία να επισημάνουμε ότι διάφοροι ορθόδοξοι διανοούμενοι (Χ. Γιανναράς, μητρ. Νικόλαος Χατζηνικολάου κ.ά.), δηλώνουν ότι η Βίβλος δεν αποτελεί βιβλίο κοσμολογίας ή βιολογίας και τα κείμενά της δεν περιέχουν επιστημονική περιγραφή για τη δημιουργία και την εξέλιξη του κόσμου - δεν αναφέρονται στο «πώς έγινε» αλλά στο «γιατί έγινε»... Το πώς καλύπτεται από την επιστήμη, το γιατί από τη θεολογία! Κι έτσι έχουν χωριστεί τα αντικείμενα ενασχόλησης. Εννοείται, αυτή είναι ίσως η άποψη της ακαδημαϊκής θεολογίας για να αποφευχθούν τα προβλήματα αναντιστοιχίας μεταξύ περιγραφών που έγιναν πριν από 4-5 χιλιάδες χρόνια και των σύγχρονων επιστημονικών πορισμάτων, προβλήματα που έχει κάθε θεολογία, η οποία στηρίζεται σε παμπάλαια συγγράμματα και παρωχημένες αντιλήψεις.
Η λαϊκή θεολογία που είχε εκφραστή της τον Χριστόδουλο και τώρα έχει τον Άνθιμο, δεν τα δέχεται αυτά και παίρνει τις γραφές κατά γράμμα, όπως γινόταν στο Μεσαίωνα και όπως είχαν γράψει στα βιβλία τους και έχουν δεσμεύσει διά παντός τους χριστιανούς ο Αυγουστίνος, ο Βασίλειος Καππαδόκης κ.ά. Το πλήθος των αντιφάσεων που συνεπάγεται αυτή η επιλογή ξεπερνιέται με κραυγές, ύβρεις, θαύματα κ.ά. Μια οριστική λύση θα μπορούσε να δοθεί μόνο από «Οικουμενική Σύνοδο» ή έστω από «Πανορθόδοξη Σύνοδο», όμως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να υλοποιηθεί. Αλλά κι αν γινόταν, θα έπεφτε εκεί το ξύλο της αρκούδας, με δεδομένη την αδελφική αγάπη που χαρακτηρίζει τους παπάδες γενικότερα και τους ορθοδόξους των Βαλκανίων ειδικότερα.
Αυτό που βλέπω με βεβαιότητα να συμβαίνει είναι, να αποδεχτούν οι εκκλησίες την επιστήμη της εξέλιξης, αφού δεν γίνεται πλέον αλλιώς, και να μείνουν προσκολλημένοι στις ιδεοληψίες τους διάφοροι περιφερόμενοι στα κατηχητικά, στα παράθυρα της τηλεόρασης (Χαρδαβέλλας) και ανώνυμα στα Blogs, οι οποίοι δημόσια θα ανακυκλώνουν την οπισθοδρομικότητά τους και ιδιωτικά θα κλαίνε για την παραπλάνηση που υπέστησαν και τώρα μένουν έκθετοι... Παλιοημερολογίτες του 21ου αιώνα που αναζητούν δικαίωση!