Ένας πίνακας του Πικάσο έχει «γενέθλια»
Μπορούμε να φανταστούμε πώς αντέδρασαν οι λιγοστοί άνθρωποι, καλλιτέχνες κυρίως, που είδαν στο εργαστήριο του Πικάσο στη Μονμάρτρη τις αλλόκοτες «Δεσποινίδες της Αβινιόν». Οι μαρτυρίες αναφέρουν ότι δεν βρέθηκε ούτε ένας να πει έναν καλό λόγο για το έργο που απεικόνιζε τις πέντε πόρνες του μπορντέλου της οδού Αβινιόν. Και όμως. Η σύγχρονη τέχνη δεν ήταν ποτέ ξανά η ίδια έπειτα από εκείνο το καλοκαίρι του 1907.
Στον μεγάλο, σχεδόν δίμετρο καμβά, συναντήθηκαν οι δύο διαφορετικοί κόσμοι, του παρελθόντος και του παρόντος, σηματοδοτώντας την οριστική ρήξη και την αμφισβήτηση. Ρήξη που εκείνη την εποχή εισέβαλε με ορμή σε κάθε σύμβαση, διαλύοντας κάθε κώδικα ηθικής. Τελικά, η ανατροπή του φτωχού ακόμη Πικάσο ήταν φορμαλιστική, ουσιαστική, αισθητική για τη σύγχρονη τέχνη.
Συμπληρώνονται φέτος 100 χρόνια από την ολοκλήρωση του έργου, που αποτελεί δικαιωματικά την απαρχή της μοντέρνας τέχνης. Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Εργαστήρι Κοινωνικής και Πολιτισμικής Ψηφιακής Τεκμηρίωσης), η Εταιρεία Μελέτης Ετερότητας σε συνεργασία με τον πολιτισμικό οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, διοργανώνουν μια εικαστική έκθεση που σχολιάζει δημιουργικά τις «Δεσποινίδες της Αβινιόν», ένα συμπόσιο που θα αναλύσει τα χαρακτηριστικά του μοντερνισμού του 20ού αιώνα, αλλά και την παρουσίαση ενός θεατρικού διαλόγου.
(Φωτεινή Μπάρκα, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 04/05/2007)