09 July 2007

Μια έντιμη υποχώρηση μετά την άστοχη κριτική...

Με ένα νεότερο άρθρο του στο ΒΗΜΑ, 8/7/2007, αναγνώρισε ο Ν. Μουζέλης ότι ήταν σφάλμα να σχολιάσει ένα βιβλίο χωρίς να το έχει διαβάσει (βλέπε εδώ). Η εισαγωγική δήλωσή του στο ΒΗΜΑ έχει ως εξής:


Στις 24 Ιουνίου δημοσίευσα στο «Βήμα» μια κριτική του βιβλίου του Richard Dawkins (RD) «Η περί Θεού αυταπάτη» (εκδ. Κάτοπτρο) έχοντας σαν βάση αποσπάσματα του βιβλίου που δημοσιεύτηκαν στις «Νέες Εποχές» στις 7 Ιουνίου. Τόνισα στο άρθρο μου πως δεν είχα διαβάσει το βιβλίο και πως άρα η κριτική μου είχε ένα προκαταρκτικό χαρακτήρα. Στο «Βήμα» στις 11 Ιουνίου δημοσιεύτηκαν τέσσερα μικρά κείμενα/επιστολές που ασκούν κριτική στη δική μου κριτική του βιβλίου. Η βασική αντίρρηση και των τεσσάρων συγγραφέων είναι ότι έπρεπε να είχα διαβάσει όλο το βιβλίο και όχι να βασίσω την κριτική μου σε αποσπάσματα. Παρ' όλο που το έργο του RD δεν μου είναι καθόλου άγνωστο, πρέπει να παραδεχτώ πως ήταν σφάλμα να ασκήσω κριτική στη βάση αποσπασμάτων του βιβλίου. Ηταν μια παρορμητική κίνηση που είχε σκοπό την ανάπτυξη μερικών αντεπιχειρημάτων στις θέσεις του RD προτού οι αναγνώστες ξεχάσουν το περιεχόμενο του προδημοσιεύματος. Ζητώ ειλικρινά συγγνώμη από τον RD, το αναγνωστικό κοινό του «Βήματος» καθώς και από τον εκδότη. Επιφυλάσσομαι να κάνω μια νέα κριτική αφού διαβάσω προσεκτικά το «Η περί Θεού αυταπάτη»
(πλήρες άρθρο >>>).
Έτσι έκλεισε αυτό το θέμα και, φυσικά, αναμένουμε με ενδιαφέρον τις θέσεις του Ν. Μουζέλη, αφού διαβάσει το βιβλίο, το οποίο έχουμε διαβάσει κι εμείς εντωμεταξύ!