(ΒΗΜΑ, 9/8/2009)
Λίγο πριν τη μεγάλη Βυζαντινή σιγή, όταν ο Θεοφύλακτος Σιμοκάτης (610-620) άνοιγε συγγραφικά έναν διάλογο μεταξύ φιλοσοφίας και ιστορίας, ο σκοταδισμός δεν μπορούσε ν΄ ανατραπεί διότι επί της ουσίας και οι δύο αυτές ύλες είχαν αλλοιωθεί προ πολλού. Η πρώτη, μετά το διάταγμα του Κωνστάντιου (357) έπαψε να υφίσταται διότι με την απαγόρευση των Μαθηματικών, της Γεωμετρίας και της Αστρονομίας ως ύλες για χρήση μαγείας και υποβαλλόμενες στην ποινή θανάτου, της ήταν πλέον αδύνατο να διδαχτεί από τη φύση.
Μ' άλλα λόγια μέχρι την ολική της απαγόρευση από τον Ιουστινιανό (529), η Διαλεκτική και η Ρητορική, που παρέμειναν μέσα στις σχολές της, χρησίμευαν πιο πολύ στη θεολογία παρά στην ίδια τη φιλοσοφία η οποία υπέφερε και από τις δύο αυτές ύλες (αναίρεση φυσικής κίνησης- μηδενισμός φυσικής γνώσης).
Η ιστορία από την πλευρά της δεν είχε να πει απολύτως τίποτα διότι οι μαρτυρίες των εθνικών (Αμμιανού, Μαρκελλίνου, Ευναπίου, Ζωσίμου, Λιβανίου) είχαν φιμωθεί προς όφελος των εκκλησιαστικών «ιστοριών», οι οποίες έθεσαν όλα τα εγκλήματα κατά των εθνικών στη βούληση της θείας δίκης(!) (Ευσέβιος, Σωζομενός, Θεοδώρητος Κύρου, Αγαθίας, Ευάγριος κ.ά.)
Σήμερα και σε σχέση με το spot του κυρίου Γαβρά για το Μουσείο της Ακρόπολης, δεν νοώ πράγματι πώς γίνεται και ορισμένοι κληρικοί τολμούν να δηλώνουν δημοσίως, όπως τελευταία ο επίσκοπος Θεσσαλονίκης, τηλεοπτικά για τη μη κατεδάφιση των ναών από τους κληρικούς χριστιανούς.
Μήπως αγνοεί τις εκκλησιαστικές ιστορίες ή ακόμη τα καυχήματα του Ιωάννη εξ Εφέσου (545-560) ο οποίος έκτισε 86 εκκλησίες πάνω στα ερείπια των ναών που κατεδάφισε ο ίδιος στην Καρία, Φρυγία και Λυδία; Αν αγνοεί επίσης τις επιστολές (123-126) του Ιωάννη Χρυσοστόμου ως οργανωτή κατεδαφίσεων, δεν άκουσε ποτέ για ποιο λόγο αγιοποιήθηκε ο επίσκοπος Απάμειας Μάρκελλος;
Δεν ξέρει τι συνέβη με τον ναό του Διός στην πόλη αυτή ή ακόμη και του ανάλογου που κατεδάφισε ο Πορφύριος στη Γάζα (402); Ας πούμε ότι για αυτά δεν έτυχε να γνωρίζει.
Για τον Πατριάρχη, όμως, Θεόφιλο που ξύρισε την Αλεξάνδρεια (391) δεν άκουσε ποτέ τίποτα; Δεν ξέρω πράγματι τι να υποθέσω, εκτός αν νομίζει ότι η εποχή του Θεοφύλακτου Σιμοκάτη δεν πέρασε ακόμα και ότι η μεγάλη Βυζαντινή σιγή όπου να 'ναι θ' αρχίσει!