09 May 2014

Παιδεία πάσχουσα

ΤΟ ΒΗΜΑ, 9/5/2014


Δεν είναι η πρώτη φορά που μια διεθνής έρευνα καταγράφει μια απογοητευτική εικόνα για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Παρά τις αλλεπάλληλες απόπειρες μεταρρύθμισης που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, είναι γεγονός ότι δεν έχουμε καταφέρει να διαμορφώσουμε μια εθνική στρατηγική στο θέμα της παιδείας. Ενώ οι πάντες αναγνωρίζουν τη σημασία και το ρόλο της εκπαίδευσης, στην οικονομική και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας αδυνατούν να συνδιαμορφώσουν ένα κοινά αποδεκτό πλαίσιο αλλαγών που θα αξιοποιήσει τις λανθάνουσες επιστημονικές δυνάμεις της χώρας, αλλά και θα συμβάλει στον εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων γνώσεων.

Αν και υπάρχουν νησίδες που ξεχωρίζουν, αν και υπάρχουν αρκετοί απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων που διαπρέπουν, δυστυχώς η συνολική εικόνα της ανώτατης αλλά και της μέσης εκπαίδευσης δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες. Πολιτικές και κομματικές αναστολές, συντεχνιακές και συνδικαλιστικές αντιδράσεις έχουν υπονομεύσει ως τώρα πολλές φορές, τις προσπάθειες που έγιναν για να προσαρμοστεί η εκπαιδευτική διαδικασία  στις ανάγκες της εποχής και της χώρας.

Είναι πραγματικά κρίμα, όταν βλέπει κανείς έλληνες επιστήμονες και φοιτητές να διαπρέπουν στο εξωτερικό, να μην μπορούν να αξιοποιήσουν τα προσόντα και τις γνώσεις τους, στην πατρίδα τους. Το διαπιστώσαμε και πρόσφατα, όταν διαπρεπείς έλληνες καθηγητές του εξωτερικού θέλησαν να βοηθήσουν αφιλοκερδώς στην ανασυγκρότηση των ελληνικών πανεπιστημίων.

Ούτε η χώρα, ούτε η νέα γενιά που έχει υποστεί τα χειρότερα πλήγματα από την κρίση, έχουν περιθώρια για άλλες χαμένες ευκαιρίες. Είναι καιρός το πολιτικό σύστημα, αλλά και η κοινότητα των εκπαιδευτικών να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να συμβάλλουν, μέσα από συναινετικές διαδικασίες στη διαμόρφωση των αλλαγών που χρειάζεται  η εκπαίδευση σε όλο της το φάσμα. Πέρα από κομματικές ή συντεχνιακές σκοπιμότητες, έχουν το καθήκον, την ευθύνη και την υποχρέωση, απέναντι στη νέα γενιά, να κάνουν τις αναγκαίες τομές και ρήξεις με το παρελθόν, ώστε το εκπαιδευτικό μας σύστημα να βρεθεί στη θέση που του αξίζει.