Οδήγησαν μοναχό με το ζόρι στο ψυχίατρο επειδή αμφισβήτησε την εξουσία του ηγουμένου
Συνέντευξη στον Μιχάλη Μιχαήλ στην Κυπριακή
εφημερίδα ΓΝΩΜΗ και το ευσεβές blog.
Συγκλονιστική είναι η περιπέτεια που έζησε στο μοναστήρι Οσίου Γρηγορίου στο Άγιο Όρος ο ιερομόναχος Χριστόδουλος. Ο ιερομόναχος Χριστόδουλος μπήκε στη συγκεκριμένη μονή το 1987. Σύμφωνα με την αφήγηση του στη «ΓΝΩΜΗ» όλα κυλούσαν ομαλά μέχρι που ο ίδιος, το 1996 αμφισβήτησε την εξουσία του ηγουμένου.
Ο μοναχός Χριστόδουλος θεωρούσε ότι ο ηγούμενος έπρεπε να αντικατασταθεί αφού έκρινε ότι ήταν ακατάλληλος για το συγκεκριμένο αξίωμα για διάφορους λόγους. Η διαμάχη ξεκίνησε όταν ο μοναχός Χριστόδουλος είπε στον ηγούμενο ότι αυτός θα τον αντικαταστήσει στο αξίωμα του ηγουμένου. Όπως μας εξηγεί, με βάση τους κανονισμούς της μονής είχε κάθε δικαίωμα να αμφισβητήσει την ηγουμενία και να ζητήσει να γίνουν εκλογές.
Ο ηγούμενος αντέδρασε έντονα και νιώθοντας ότι απειλείται, έβαλε το γιατρό της μονής ιερομόναχο Παπαλουκά να διαγνώσει ότι ο π. Χριστόδουλος είχε ψυχολογικές διαταραχές και έπρεπε α επισκεφθεί ψυχίατρο. Όπως υποστηρίζει ο π. Χριστόδουλος, μετά τη «διάγνωση» του Παπαλουκά, στάλθηκε σε ψυχίατρο στον Πολύγυρο.
Ο ψυχίατρος, όπως αναφέρει, ήταν συνεννοημένος με τον ηγούμενο. Χωρίς να γράψει οποιαδήποτε γνωμάτευση ότι ο Χριστόδουλος είχε ψυχολογικά προβλήματα, του χορήγησε ψυχοφάρμακα για μια βδομάδα με το δικαιολογητικό ότι ήταν ψυχασθενής. Ο ψυχίατρος ανακοίνωσε στον «ασθενή» ότι θα του χορηγεί μία ένεση η οποία θα ισχύει για ένα μήνα, πράγμα που ο π. Χριστόδουλος δεν δέχθηκε και σταμάτησε μόνος του τη «θεραπεία».
Στη συνέχεια επέστρεψε στο μοναστήρι και μέχρι το 2003 δεν πήρε κανένα ψυχοφάρμακο.
Απόδειξη ότι δεν είναι ψυχασθενής, πρόσθεσε, είναι το γεγονός ότι από το 1996 μέχρι το 2003 δεν εμφάνισε κανένα σύμπτωμα.
Γυρνώντας στο μοναστήρι τυγχάνει εκδικητικής μεταχείρισης από τον ηγούμενο και το συμβούλιο της μονής με αποτέλεσμα να κατέλθει σε τριήμερη απεργία πείνας. Εκδίδει και μια προκήρυξη που την τοιχοκολλά και σε διάφορα σημεία της μονής.
Ο ηγούμενος μόλις μαθαίνει γι’ αυτή την ενέργεια στέλλει εγγράφως στον π. Χριστόδουλο την παραίτηση του. (Ο π. Χριστόδουλος μας δείχνει το σχετικό έγγραφο). Ο μοναχός ζητάει από τον ίδιο τον ηγούμενο να παρουσιάσει την επιστολή στη Γεροντική Σύναξη, που είναι το διοικητικό συμβούλιο της μονής, για να την εγκρίνει. Το συμβούλιο (σε συνεννόηση με τον ηγούμενο) απορρίπτει το αίτημα και ο π. Χριστόδουλος ζητά σύγκληση συνεδρίας στην οποία να πάρουν μέρος όλα τα μέλη της μονής, αίτημα το οποίο εκ πρώτης όψεως εγκρίνεται.
Δεύτερη φορά στον ψυχίατρο
Πριν να γίνει η σύναξη της αδελφότητας, η Γεροντική Σύναξη, παράτυπα, φτιάχνει ένα παραπλανητικό έγγραφο και ζητά από τον εισαγγελέα να εισαγάγει αναγκαστικά τον π. Χριστόδουλο στο δημόσιο ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης επειδή, όπως έγραφαν, πάσχει από οξεία ψυχωτική κατάσταση. Το χαρτί συνέταξαν 2 γιατροί της μονής που δεν είχαν ειδικότητα ψυχιάτρου ενώ ο γιατρός που θα τον έστελλαν ήταν και πάλι συνεννοημένος.
Τότε ο π. Χριστόδουλος αντιδρά και κατηγορεί τρία μέλη του Γεροντικού Συμβουλίου για μίζες, αφού προηγουμένως ενώ του είχαν χορηγήσει μαλλί για να φτιάξει κομποσκοίνια ζητούσαν ως αντάλλαγμα για τη χορηγία αριθμό κομποσκοινιών.
Την ίδια μέρα κι ενώ βρισκόταν σε διακόνισμα, αυτοί έφεραν δύο αστυνομικούς οι οποίοι τον μετέφεραν με τη βία στο ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης. Εκεί τον κρατάνε για τρεις μέρες κλεισμένο σε ένα δωμάτιο αλλά καταφέρνει να τηλεφωνήσει στα αδέλφια του και τα ενημερώσει για το τι συμβαίνει. Στο ψυχιατρείο βάζουν να τον φυλάνε τρεις «σεκιούριτι» του νοσοκομείου για να τον αναγκάσουν να πειθαρχήσει στις «θεραπείες». Τον έντυσαν με πυτζάμες και τον καθήλωσαν στο κρεβάτι δένοντας του το δεξί πόδι στο κρεβάτι. Χωρίς να προηγηθεί διάγνωση άρχισαν να του χορηγούν ενέσεις.
Την επομένη το πρωί φτάνουν στο νοσοκομείο τα αδέλφια του τα οποία προλαβαίνουν και γυρίζουν ένα βίντεο (το οποίο κατέχουμε) που τον δείχνει δεμένο στο κρεβάτι. Τα αδέλφια εκβιάζουν τη διεύθυνση ότι αν δεν τον αφήσουν να φύγει θα δώσουν το βίντεο στη δημοσιότητα και μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με τη διεύθυνση τον αφήνουν ελεύθερο μετά από τρεις μέρες.
Ο π. Χριστόδουλος αναφέρει ακόμα ότι η χρήση βίας από τους διοικούντες είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Ανέφερε χαρακτηριστικά την περίπτωση ενός μοναχού (του Διονύσιου) ο οποίος φύτεψε λαχανικά για δική του χρήση και κάποιος πήγε για να του τα ξεριζώσει. Ο μοναχός αντέδρασε και τον φοβέρισε με μαχαίρι. Τότε μαζεύτηκαν γύρω του πολλοί άλλοι μοναχοί οι οποίοι αφού τον λίντσαραν τον έστειλαν στο ψυχιατρείο.
Όπως αποκάλυψε ο π. Χριστόδουλος, στην μονή Οσίου Γρηγορίου οι περισσότεροι μοναχοί παίρνουν ψυχοφάρμακα για να βρίσκουν την ψυχική ισορροπία τους.
Ο χριστιανισμός είχε υιοθετήσει παλαιόθεν τις πλατωνικές ιδεοληψίες περί αιώνιας άυλης ψυχής, συγγενούς με τον κόσμο των ιδεών, η οποία ψυχή έχει φυλακιστεί στο σώμα και ενσωματώνεται σ' αυτό κάποια στιγμή μετά τη σύλληψη του εμβρύου στη γυναικεία μήτρα. Υπάρχει ολόκληρο τελετουργικό, σύμφωνα με τις διηγήσεις θεολόγων, πώς και πότε τοποθετείται η ψυχή στο έμβρυο και γεννιέται μαζί του, κάτι σαν καρμπυρατέρ που προστίθεται σε μηχανή εσωτερικής καύσης... Μετά τον θάνατο απελευθερώνεται δε η ψυχή και συμβαίνουν αυτά που διηγούνται οι θεόπληκτοι των μονοθεϊστικών, ίσως και άλλων, θρησκειών. Με αυτή την έννοια αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν να συζητάνε ευσεβείς χριστιανοί και δη μοναχοί που έχουν ειδικευτεί στις ευαγγελικές μελέτες, για ψυχασθένεια, ψυχολογία, ψυχιατρική, ψυχολόγο, ψυχίατρο, ψυχοθεραπεία, ψυχοφάρμακα κ.ο.κ. που μπορεί να αποτελούν καθημερινές κουβέντες για μας τους απλούς ανθρώπους... Τοποθετεί ο θεούλης στους ανθρώπους ψυχές με βλάβες; Μια βιομηχανία που θα έβαζε ελαττωματικά καρμπυρατέρ θα έκλεινε την άλλη μέρα!