14 January 2007

Συμφωνική μουσική και παγκοσμιοποίηση

...
Στην παρουσίαση της κλασικής περιόδου της συμφωνικής μουσικής έγινε αναφορά στον Beethoven ως πολιτισμικό φαινόμενο, του οποίου το έργο προκάλεσε ήδη στο 19ο, αλλά κυρίως στον 20ο αιώνα μια παγκόσμια διάδοση της συμφωνικής μουσικής και την υιοθέτησή της από λαούς με διαφορετική και ισχυρή μουσική και γενικότερη πολιτισμική παράδοση, Ιάπωνες, Κινέζους, Κορεάτες κλπ. - μια παγκοσμιοποίηση πολιτιστικού προϊόντος πολύ πριν εμφανιστεί και χρησιμοποιηθεί αυτός ο όρος για οικονομικές και πολιτικές διεργασίες.

Η παγκοσμιοποίηση δεν είναι απαραίτητα κάτι αρνητικό, όπως ισχυρίζονται οι αγοραφοβικοί και ανεπαρκείς και όπως διαδίδουν οι διάφοροι μηχανισμοί, των οποίων η ύπαρξη και μακροημέρευση σε βάρος της κοινωνίας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της οπισθοδρομικότητας. Το δείγμα εκτέλεσης που ακολουθεί επιβεβαιώνει εντυπωσιακά αυτό το φαινόμενο: ένα κοριτσάκι από χώρα της Άπω Ανατολής παίζει, πριν ακόμα μπορέσει να πατήσει σωστά τα πεντάλ του πιάνου, με απίστευτη δεξιοτεχνία το πρώτο μέρος του Κοντσέρτου αρ. 26 για πιάνο και ορχήστρα του W.A. Mozart, το ονομαζόμενο «2ο κοντσέρτο της στέψης» (επειδή παίχτηκε στη στέψη κάποιου αυτοκράτορα στη Φραγκφούρτη).

Είναι πολύ πιθανόν κάποιοι ιδιοτελείς αντι-παγκοσμιοποιητές στη χώρα αυτής της μικρής να βομβαρδίζουν την κοινωνία τους με πύρινους λόγους για την απώλεια της ιδιοπροσωπίας και των παραδόσεων του λαού, της φυλής, του ανθρώπινου γένους και ποιος ξέρει τί άλλα ρατσιστικά έχουν επινοήσει - ίσως πιο προωθημένα από αυτά των δικών μας ιδιοτελών οπισθοδρομικών που επιβιώνουν με στήριγμα τους ανασφαλείς και αμόρφωτους συμπολίτες!

  • «Κινδυνεύουμε» από κατακλυσμό ευρωπαϊκών και αμερικάνικων εμπορικών και πολιτισμικών προϊόντων; Μα τα έχουμε ήδη υιοθετήσει, φοράμε μπλου τζην, καπνίζουμε (όσοι το κάνουν) αμερικανο- αγγλικά ή γαλλικά τσιγάρα, παρακολουθούμε την ιταλικά μόδα, πίνουμε αμερικάνικο ή γαλλικό καφέ, τα περισσότερα βιβλία στην ελληνική αγορά είναι μεταφράσεις ξένων και βλέπουμε αμερικάνικες ταινίες, άσε που έχουμε μάθει τα παραδοσιακά σπορ της ελληνικής επαρχίας, το σκι, το τένις και το γκολφ!
  • «Κινδυνεύουμε» από κατακλυσμό κινέζικων, ιαπωνικών, κορεάτικων και ινδικών εμπορικών και πολιτισμικών προϊόντων; Ας φροντίσουμε να γίνουμε καλύτεροι, πρωτότυποι και ανταγωνιστικοί και είναι σίγουρο ότι κάπου θα διακριθούμε, ως άτομα ή ως λαός. Όπως έγινε κάποτε καλύτερος ο Ωνάσης ή όπως έγιναν καλοί και ανταγωνιστικοί οι εφοπλιστές του Λονδίνου ή ο Κύπριος ιδιοκτήτης της Easy Jet, όπως διακρίνονται καθημερινά και χωρίς κανένα αίσθημα μειονεξίας, οι επιστήμονές μας, ο Νανόπουλος, ο Παπαδημητρίου κ.ά., οι ποιητές μας, ο Σεφέρης, ο Ελύτης κ.ά.

Ας διακριθούμε επιτέλους, όπως διακρίθηκαν παλιά οι Έλληνες, στην κλασική και στην ελληνιστική εποχή όταν, αντί να κλειστούν για να περισώσουν τις «παραδόσεις» τους, ανοίχτηκαν στις κοινωνίες της περιφέρειάς τους, όταν, αντί να ομφαλοσκοπούν περί την «ιδιοπροσωπία» τους, έκαναν αυτό που ήξεραν καλύτερα, επηρέασαν και εξελλήνισαν σε μεγάλο βαθμό τους κατακτητές Ρωμαίους, όταν από διωκόμενοι του χριστιανισμού έγιναν -και έμειναν μέχρι των ημερών μας- αποδέκτες ικεσιών για τη συγκρότηση «ελληνο χριστιανικού» συνασπισμού. Οι φοβικοί και ανεπαρκείς σε παγκόσμια κλίμακα έτσι κι αλλιώς μόνο ως ουραγοί των εξελίξεων θα δουν τους εαυτούς τους, ας φροντίσουν τουλάχιστον να κατανοήσουν τα φαινόμενα που ήδη μας επηρεάζουν!

Και για να επιστρέψουμε στο βίντεο που ήταν αφορμή γι' αυτό το κείμενο: πριν από την είσοδο του πιάνου, εκτελεί η ορχήστρα ένα πολύ εντυπωσιακό εισαγωγικό εμβατήριο (), το οποίο οι τυχόν μελλόνυμφοι bloggers θα μπορούσαν να ζητήσουν να εκτελεστεί στο γάμο τους, κατά την προσέλευση της νύφης στο Δημαρχείο.


W.A.Mozart: Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, Αρ. 26


Για σωστή ακρόαση της μουσικής απαιτούνται καλά μεγάφωνα ή ακουστικά!
.
.