24 February 2014

Κύτταρα του δέρματος σε κύτταρα του ήπατος και της καρδιάς

Καθημερινή, 24/2/2014.

˜— Αμερικανοί ερευνητές, εφαρμόζοντας νέες τεχνικές κυτταρικού αναπρογραμματισμού, κατάφεραν να μετατρέψουν ανθρώπινα δερματικά κύτταρα σε ώριμα πλήρως λειτουργικά ηπατικά κύτταρα, καθώς επίσης σε κύτταρα του καρδιακού μυ. Και οι δύο αυτές περιπτώσεις στο πεδίο της αναγεννητικής ιατρικής ανοίγουν νέους θεραπευτικούς δρόμους για τις ηπατικές νόσους και τις καρδιοπάθειες στο μέλλον.

Δύο ομάδες ερευνητών του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια - Σαν Φρανσίσκο και των βιοϊατρικών Ινστιτούτων Gladstone, με επικεφαλής τον καθηγητή φαρμακευτικής χημείας Σενγκ Ντινγκ, έκαναν τις σχετικές δημοσιεύσεις στα περιοδικά «Nature» (για τα ηπατικά κύτταρα) και «Cell Reports» (για τα καρδιακά).
Τα τελευταία χρόνια, διάφορες επιστημονικές ομάδες έχουν καταφέρει να μετατρέψουν δερματικά κύτταρα σε άλλα είδη κυττάρων (παγκρέατος, νευρώνων κ.α.). Όμως έχει αποδειχτεί πολύ δύσκολη η δημιουργία κυττάρων που να είναι πλήρως ώριμα και έτοιμα να αντικαταστήσουν τα κατεστραμμένα κύτταρα σε κάποιο όργανο.
Η νέα ελπιδοφόρα εξέλιξη είναι ότι οι Αμερικανοί ερευνητές βρήκαν τρόπο να μετατρέπουν τα κύτταρα του δέρματος σε ηπατικά κύτταρα σχεδόν έτοιμα προς αντικατάσταση άλλων. Η μέθοδος δοκιμάστηκε με επιτυχία σε πειραματόζωα. Έως τώρα οι επιστήμονες αναπρογραμμάτιζαν τα δερματικά κύτταρα σε πολυδύναμα-βλαστικά, αλλά όταν στη συνέχεια τα μετέτρεπαν σε ηπατικά, τα τελευταία δύσκολα επιβίωναν, αφότου μεταμοσχεύονταν στο δυσλειτουργικό ήπαρ.
Τώρα όμως, οι Αμερικανοί επιστήμονες βρήκαν μια νέα μέθοδο για να μετατρέπουν τα δερματικά κύτταρα σε ηπατικά κύτταρα, που δεν διαφέρουν από τα ήδη υπάρχοντα στο ήπαρ, πράγμα που μελλοντικά θα μπορεί να σώσει τη ζωή του ασθενούς. Εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από ηπατική ανεπάρκεια, με συνέπεια το συκώτι τους σταδιακά να αδυνατεί να επιτελέσει τις ζωτικές λειτουργίες του και η μόνη λύση να είναι η μεταμόσχευση ήπατος. Η εναλλακτική τεχνολογία των βλαστικών κυττάρων είναι πολλά υποσχόμενη, αλλά δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να αποτελέσει μια πραγματική λύση για την αναγέννηση του ήπατος.
Οι επιστήμονες του Gladstone και του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια χρησιμοποίησαν ένα «κοκτέιλ» γονιδίων αναπρογραμματισμού και χημικών ουσιών, με τα οποία μετέτρεψαν τα δερματικά κύτταρα όχι σε πολυδύναμα βλαστικά, αλλά σε «ενδιάμεσα» κύτταρα του ενδοδέρματος, τα οποία εύκολα ωρίμασαν σε ηπατικά.
«Αντί να αναπρογραμματίσουμε τα δερματικά κύτταρα, ώστε να επιστρέψουν στην αρχική κατάστασή τους (βλαστική πολυδύναμη), επιλέξαμε μια ενδιάμεση λύση και δημιουργήσαμε κύτταρα σαν αυτά του ενδοδέρματος, πράγμα που μας επέτρεψε να τα μετατρέψουμε μετά πιο εύκολα σε ηπατικά», δήλωσε ο Σενγκ Ντινγκ.
Για την οριστική δημιουργία των ηπατικών κυττάρων χρειάστηκαν λίγες εβδομάδες. Η μεταμόσχευσή τους στο ήπαρ ποντικιών έδειξε ότι μετά από μερικούς μήνες λειτουργούσαν κανονικά, αναγεννώντας τον ηπατικό ιστό. Όμως θα χρειαστούν χρόνια εωσότου η μέθοδος δοκιμαστεί και εφαρμοστεί σε ανθρώπους.
Μια παρόμοια τεχνική εφαρμόστηκε και στην περίπτωση της μετατροπής των δερματικών κυττάρων σε κύτταρα του καρδιακού μυ (αυτά που κάνουν την καρδιά να χτυπάει). Δημιουργούνται έτσι ελπίδες ότι στο μέλλον θα είναι δυνατή η αναγέννηση της καρδιάς μετά από ένα έμφραγμα. Σήμερα, ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος επιβιώνει μετά το έμφραγμα, η καταστροφή ενός μέρους του καρδιακού μυ δημιουργεί χρόνια καρδιοπάθεια.
Οι ερευνητές δημιούργησαν ένα «κοκτέιλ» χημικών ουσιών και ενός γονιδίου, καταφέρνοντας έτσι να «γεννήσουν» ένα πλήρως αναπρογραμματισμένο κύτταρο του καρδιακού μυ σε ποντίκια. Θα ακολουθήσουν ανάλογα πειράματα με κύτταρα ανθρώπινης καρδιάς.
Ο Σενγκ Ντινγκ εξέφρασε την ελπίδα ότι η νέα έρευνα θα ανοίξει το δρόμο για την ανάπτυξη μιας καθαράς φαρμακευτικής μεθόδου (χωρίς να χρειάζεται μεταμόσχευση κυττάρων) με την οποία θα αναγεννάται ο καρδιακός μυς.

23 February 2014

Από «θεληματάρης», «τραπεζικός» και υπουργός

του Σταύρου Ψυχάρη, ΒΗΜΑ, 12/8/2012

Η ζωή του Γιώργου Κατσιφάρα είναι ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα. Οχι απαραιτήτως πολιτικό. Είναι μια ιστορία με πολιτική, χρήματα και σεξ, μια επιτομή της ιστορίας της χώρας μας.

Γεννημένος στο Καλέντζι της Αχαΐας, ο Γεώργιος Κατσιφάρας είχε το εφόδιο που χρειαζόταν ένας νεαρός που τελείωσε το γυμνάσιο στην επαρχία του και ταξίδεψε στην πρωτεύουσα για να βρει μια δουλειά εκεί στα μέσα της δεκαετίας του '50.


Το μέσον, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, ήταν ο Γεράσιμος, μακρινός συγγενής του Κατσιφάρα αλλά κυρίως συμπατριώτης κι αυτός του Γεωργίου Παπανδρέου, του οποίου ήταν προσωπικός οδηγός. Ενας από τους συμπαθέστερους επαγγελματίες παρατρεχάμενους των πολιτικών ηγετών της εποχής, ο Γεράσιμος ανέλαβε την επιχείρηση τακτοποίησης του Κατσιφάρα που έπρεπε κάπου να βρει στέγη και τροφή.

Μπροστά ο Γεράσιμος, πίσω ο Κατσιφάρας, φθάνουν ένα πρωί στο σπίτι και Γραφείο του Γ. Παπανδρέου. Ο Γεράσιμος τον παρουσιάζει στον Γέρο και προτείνει να τον τακτοποιήσουν προσωρινά στο Καστρί. Ο Γέρος εγκρίνει την ένταξη του Κατσιφάρα στην ομάδα βοηθών του και η ζωή του Κατσιφάρα αλλάζει...

«Ήμουν για χρόνια θεληματάρης στο Καστρί» θα αφηγείται χρόνια αργότερα ο πολλάκις εν συνέχεια διατελέσας υπουργός. Πώς αξιολογείται και η, αν υπάρχει, δημόσια προσφορά του Κατσιφάρα είναι ένα ερώτημα για τους μελετητές της μικρής ιστορίας, που είναι και η πιο συναρπαστική.

Αν τώρα μας βλέπει από ψηλά, θα μας χαμογελά, ίσως και να θέλει να μας αφηγηθεί πώς έγινε διευθυντής τραπέζης και συνταξιοδοτήθηκε χωρίς ποτέ να εργασθεί σε τράπεζα.

Ο Κατσιφάρας διορίστηκε υπάλληλος της τότε ΕΤΒΑ το 1964, μετά την εκλογική νίκη του Γ. Παπανδρέου. Αποσπάστηκε αμέσως στο Γραφείο του υπουργού τότε Ανδρέα Παπανδρέου. Τον καιρό της Αποστασίας που ακολούθησε η ΕΤΒΑ τον άφησε ατύπως απεσπασμένο στην Ένωση Κέντρου, δηλαδή στην οικογένεια Παπανδρέου. Η δικτατορία τον απέλυσε και ο Κατσιφάρας έφυγε στον Καναδά για να επιστρέψει με τον Α. Παπανδρέου μετά την πτώση της δικτατορίας. Η κυβέρνηση Καραμανλή επανέφερε τον Κατσιφάρα στην ΕΤΒΑ, όπως και όλους τους άλλους.

Ακολούθησε μια επταετία κατά την οποία ο Κατσιφάρας ήταν τυπικά υπάλληλος της τραπέζης αλλά εργαζόταν στο Γραφείο του Α. Παπανδρέου. Το 1981 προ των εκλογών έκανε μια εθελουσία έξοδο η ΕΤΒΑ. Ο Κατσιφάρας πήρε σύνταξη διευθυντή τραπέζης χωρίς να εργασθεί ποτέ σε τράπεζα.

20 February 2014

Σημάδια για την ώριμη ηλικία

news.yahoo.com, 19/2/2014

Τα 50 σημάδια της γήρανσης ανέδειξαν επιστήμονες μέσα από σχετική μελέτη. Αυτά μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τον ύπνο στην πολυθρόνα, την επίλυση σταυρολέξων, τα μόνιμα περασμένα γύρω από το λαιμό γυαλιά, αλλά και η επιλογή ρούχων με βάση την άνεση και όχι την μόδα.
Οπως προκύπτει από την έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι απο'2.000 ερωτηθέντες, σύμφωνα με το K-mag.gr, τα 50 σημάδια του γήρατος είναι τα εξής: 
1. Αίσθημα δυσκαμψίας
2. Αναστενάζετε όταν σκύβετε
3. Λέτε «δεν ήταν έτσι όταν ήμουν νέος»
4. Λέτε «στις ημέρες μου»
5. Χάνετε μαλλιά
6. Δεν ξέρετε κανένα τραγούδι από τα σημερινά 10 πιο δημοφιλή
7. Έχει αυξηθεί η τριχοφυΐα σε αυτιά, φρύδια, μύτη και γενικά στο πρόσωπο
8. Δεν αντέχετε τα θορυβώδη μπαρ
9. Μιλάτε πολύ για αρθρώσεις και ασθένειες
10. Ξεχνάτε ονόματα
11. Επιλέγετε ρούχα και παπούτσια με βάση την άνεση και όχι το στυλ
12. Σκέφτεστε πως οι αστυνομικοί, οι καθηγητές και οι γιατροί φαίνονται νέοι
13. Σας παίρνει ο ύπνος μπροστά στην τηλεόραση
14. Χρειάζεστε έναν υπνάκο το μεσημέρι
15. Ανακαλύπτετε πως δεν καταλαβαίνετε για ποια ζητήματα συζητούν οι νέοι
16. Αγκομαχάτε να χρησιμοποιήσετε την τεχνολογία
17. Χάνετε την επαφή με την καθημερινά χρησιμοποιούμενη τεχνολογία (κινητά, τηλεοράσεις κλπ)
18. Διαμαρτύρεστε για όλο και περισσότερα πράγματα
19. Έχετε σχεδόν μόνιμα κρεμασμένα τα γυαλιά σας γύρω από το λαιμό σας
20. Δεν θυμάστε το όνομα από κανένα σύγχρονο συγκρότημα
21. Αποφεύγετε να σηκώνετε βαριά αντικείμενα με τον φόβο ενός πόνου στη μέση
22. Διαμαρτύρεστε πως η τηλεόραση πλέον έχει πολλά προγράμματα που είναι σκουπίδια
23. «Χάνετε» τα γυαλιά σας, τα κλειδιά σας, την τσάντα σας κλπ
24. Δεν αλλάζετε εύκολα σταθμούς και κανάλια. Δείχνετε μια σταθερότητα θα έλεγε κανείς
25. Οδηγείτε πολύ αργά σε σχέση με το παρελθόν26. Προτιμάτε να περάσετε ένα βράδυ παίζοντας επιτραπέζιο από το να βγείτε έξω
27. Έχετε αναπτύξει ενδιαφέρον για τις αντίκες
28. Μιλάτε σε συναδέλφους που αποδεικνύονται τόσο νέοι που δε γνωρίζουν αξιοσημείωτα πράγματα της εποχής σας
29. Παίρνετε μαζί σας τις παντόφλες σας όταν πηγαίνετε σε φιλικά σπίτια
30. Ακούτε συνεχώς Beatles
31. Σας παίρνει ο ύπνος μετα από κατανάλωση ενός μόνο ποτηριού κρασί
32. Ποτέ δε βγαίνετε έξω χωρίς εξτρά ζακέτα
33. Σας χαρίζουν για Χριστουγεννιάτικο δώρο κάλτσες και αισθάνεστε χαρούμενοι
34. Δεν μπορείτε πλέον να χάσετε 1,5 κιλό μέσα σε 2 ημέρες
35. Ζητάτε απεγνωσμένα να πιείτε τσάι ή άλλο αφέψημα
36. Κουβαλάτε μαζί σας τον καφέ ή το τσάι σας όταν πάτε μια βόλτα
37. Συμμετείχατε σε παγκόσμιο πόλεμο
38. Έχετε αποκτήσει έντονο ενδιαφέρον για την κηπουρική
39. Ξοδεύετε όλο και περισσότερα χρήματα για αντι-γηραντικές κρέμες προσώπου
40. Προτιμάτε να ξοδέψετε τα χρήματά σας για το σπίτι, παρά για μια νυχτερινή έξοδο
41. Έχετε ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον για τις διαθέσεις του καιρού, σε συνάρτηση με το ντύσιμο
42. Τοποθετείτε καθημερινά αντικείμενα σε λάθος σημεία
43. Σας έχει γίνει εμμονή να ταΐζετε πουλάκια ή να ασχολείστε με τον κήπο
44. Απολαμβάνετε πραγματικά τα παζλ και τα σταυρόλεξα
45. Οδηγείτε πάντα στη λωρίδα βραδείας κυκλοφορίας ή κάτω από 70 στη μεσαία
46. Διαλέγετε διακοπές όπου δεν θα υπάρχουν παιδιά
47. Τα αυτιά σας ολοένα και μεγαλώνουν
48. Είχατε ενεργό ρόλο στην κατοχή
49. Πίνετε ηδύποτα
50. Αισθάνεστε πως έχετε το δικαίωμα να λέτε στους άλλους ακριβώς αυτό που σκέφτεστε, ακόμα και όταν δεν είναι ευγενικό.

Αναλόγως με τα πλήθος των σημαδιών που καθένας αναγνωρίζει προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

  • 1-20
Είστε νέος στην καρδιά, αλλά στα κρυφά αγαπάτε να λύνετε σταυρόλεξα και να χρησιμοποιείτε αντι- γηραντικά προϊόντα για πρόληψη!

  • 20-35
Τα σημάδια έχουν αρχίσει να δείχνουν με σαφήνεια τι θέλουν να σας αποκαλύψουν, όμως μπορείτε ακόμα να αντισταθείτε. Προσπεράστε την επιθυμία σας γα λικεράκια!

  • 35-50
Μάλλον θα πρέπει να δεχτείτε ότι δεν μεγαλώνετε απλώς, αλλά ότι έχετε μάλλον γεράσει. Απολαύστε και αυτή την περίοδο της ζωής σας. Όλες οι ηλικίες έχουν τη δική τους ζεστασιά.

16 February 2014

Η μεγαλύτερη επιγραφή του αρχαίου κόσμου

Η μεγάλη επικούρεια επιγραφή στα Οινόανδα

Η πόλη Οινόανδα εντοπίζεται στην ενδοχώρα της Ιωνίας, απέναντι από τη Ρόδο και στα όρια της περιοχής της βορινής Λυκίας, κοντά στον άνω ρου του ποταμού Ξάνθου. Υπήρξε μέλος της τετραπόλεως μαζί με αυτές της Κυβήρας, Βουβώνος και Βαλβούρων. Το 84 π.σ.χ. προσαρτήθηκε από τους Ρωμαίους στη Λυκία. Τα Οινόανδα ήταν χτισμένα αμφιθεατρικά σε υψόμετρο 1400-1532 μέτρων, με θέα το οροπέδιο της περιοχής.
Το 1884 στα Οινόανδα ανακαλύφθηκε από δύο Γάλλους αρχαιολόγους τους Maurice Holleaux και Pierre Paris η ύπαρξη της μεγάλης φιλοσοφικής επιγραφής του επικούρειου Διογένη Οινοανδέα, το μοναδικό παγκοσμίως και μεγαλειώδες αυτό φιλοσοφικό μνημείο της ανθρωπότητας το οποίο χρονολογείται στο 2ο αιώνα της σύγχρονης χρονολόγησης.
Η επιγραφή κάλυπτε έναν τοίχο σε στοά που είχε τοποθετηθεί στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης, στην αγορά, ώστε να είναι προσιτή σε όλους τους κατοίκους και επισκέπτες. Ο τοίχος είχε ύψος 3,25 μέτρα και μήκος 65 μέτρα (Smith 1993).
Η επιγραφή ήταν επιμερισμένη σε ενότητες που πραγματεύονται θέματα της επικούρειας φιλοσοφίας. Στο άνω τμήμα της εμπεριέχει την ενότητα με μια πραγματεία για τα γηρατειά. Αμέσως μετά υπάρχει ενότητα με επιστολές και αξιώματα. Ακολουθεί η ενότητα με τη Φυσική διατριβή, η ενότητα με την Ηθική διατριβή και η ενότητα με τις Κύριες Δόξες. 
Το κατώτερο τμήμα έως το έδαφος είναι κενό γιατί θα ήταν δύσκολη η ανάγνωσή του. Στην επιγραφή έχουν χρησιμοποιηθεί γραμματοσειρές διαφόρων μεγεθών. Με μεγαλύτερα γράμματα έχουν χαραχθεί οι γραμμές που βρίσκονται στα ανώτερα σημεία, ώστε να είναι ευανάγνωστα.
Η επιγραφή στα μεταγενέστερα χρόνια είχε διαλυθεί και χρησιμοποιηθεί σε άλλες χρήσεις. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, πολλοί ερευνητές επιχείρησαν να συνθέσουν τους διάσπαρτους λίθους της φιλοσοφίας. Κατά το διάστημα 1969 έως το 1997 ο Martin Ferguson Smith προέβη σε ανακαλύψεις νέων λίθων και συμπλήρωσε την επιγραφή στη μορφή που έχει σήμερα. Αυτές οι προσπάθειες είχαν ως αποτέλεσμα, μεγάλο μέρος του έργου αυτού να δημοσιευτεί και μάλιστα και στην σύγχρονη γλώσσα μας, ώστε να γνωρίσουμε εμείς, τις επικούρειες σκέψεις έτσι ακριβώς όπως επιθυμούσε να συμβεί ο σοφός Διογένης. (από τον ιστότοπο epicuros.gr)




Ακολουθεί η μετάφραση της γερμανικής διήγησης στα ελληνικά που έχει τοποθετηθεί και ως υποτιτλισμός στο βίντεο:

Είναι Ιούλιος στη νοτιοδυτική Τουρκία.
Ένας ημιονηγός εκμεταλλεύεται τις δροσερές πρωινές ώρες για να μεταφέρει τρόφιμα και ερευνητικό εξοπλισμό σε μια ερημική πλαγιά.
Ακολουθούν Γερμανοί ερευνητές:
·        Ο ερευνητής κτιρίων Martin Bachmann από το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της Κων/πολης.
·        Ο Jürgen Hammerstaedt, Κλασικός Φιλόλογος, από Κολωνία.
·        Ο Tillmann Müller, Γεωματικός από την Καρλσρούη
και οι φοιτητές τους.

Θέλουν να αποσπάσουν από την πόλη Οινόανδα τα μυστικά της με νέες μεθόδους.

Στην Αρχαιότητα ήταν τα Οινόανδα μία σημαντική πόλη,
Με τείχος και όλες τις εξυπηρετήσεις, όπως παροχή νερού
Και θέατρο.

Σήμερα έχει καταρρεύσει, αλλά κρύβει ακόμα κάτι
υπέροχο: τη μεγαλύτερη επιγραφή του αρχαίου κόσμου.

Hammerstaedt: «Η πολιτισμική σημασία της πόλης Οινόανδα είναι ότι δεν υπάρχει σε κανένα άλλο σημείο του αρχαίου κόσμου μία επιγραφή με φιλοσοφικό περιεχόμενο, ούτε κατά προσέγγιση τέτοιας έκτασης που να έχει συνταχθεί και χαραχθεί στην πέτρα. Έχουμε βέβαια επιγραφές με φιλοσοφικό περιεχόμενο από το Αφγανιστάν μέχρι τη Γαλλία, αλλά πρόκειται για κείμενα που περιορίζονται σε μία μοναδική πέτρα, μεγάλη πέτρα συχνά αλλά μία μοναδική».

Σήμερα βρίσκονται τα κείμενα διασκορπισμένα στο έδαφος.

Υπεύθυνος γι’ αυτό το μοναδικό οικοδόμημα ήταν ένας πολίτης αυτής της πόλης που λεγόταν Διογένης.

Εύπορος και με ενδιαφέροντα δημιούργησε έναν τοίχο με λειτουργία δημόσιας βιβλιοθήκης – με κείμενα του φιλοσόφου Επίκουρου.

Ο Επίκουρος ήταν ένας επαναστάτης της εποχής του. Κατ’ αυτόν δεν υπήρχε ζωή μετά το θάνατο, γι’ αυτό έπρεπε καθένας να κάνει στη ζωή του, ό,τι του προκαλεί ευχαρίστηση και, ακόμα, συζητούσε σοβαρά με γυναίκες… Ένα σκάνδαλο!

(μιλάει ο Martin Smith)
Ο Επίκουρος είχε πράγματι γυναίκες στη Σχολή του. Ήταν κάτι τελείως ασυνήθιστο εκείνη την εποχή, πράγμα που οδηγούσε σε πολλές φήμες για το τι μπορεί να γινόταν πίσω από τους τοίχους της Σχολής. Δεν είχαν μόνο φαγητό, ποτό και διασκέδαση, είχαν και πολλές σεξουαλικές ιστορίες…

Όλα φήμες, αφού οι οπαδοί του Επίκουρου ήταν μάλλον σεμνοί. Αλλά αυτή η πραγματικότητα δεν βοηθούσε και πολύ.

Bachmann: «Οι επόμενες γενιές δεν αντιμετώπισαν το κληροδότημα του Διογένη με ιδιαίτερη εντιμότητα και χρησιμοποίησαν, μετά από συνεννόηση, τα κομμάτια του επιγραφικού τοίχου σαν συνηθισμένα οικοδομικά υλικά.

Από την εποχή των εγγλέζικων ερευνών μαζεύτηκαν τα διάφορα κομμάτια και τοποθετήθηκαν στο έδαφος, έτσι ώστε με λίγη προσπάθεια βγαίνουν αυτά τώρα στο φως…

Τα μεγάλα κομμάτια πέτρας είναι τοποθετημένα καθ’ ύψος.»

Τα ερείπια της Οινόανδα εντοπίστηκαν ήδη τον 19ο αιώνα αλλά μετά ξεχάστηκαν.

Περί το έτος 1970 ανακάλυψε ο φιλόσοφος Martin Smith τους θησαυρούς της Οινόανδα εκ νέου.

Κανένας δεν ξέρει την περιοχή καλύτερα απ’ αυτόν.

(μιλάει ο Martin Smith)

Ο Smith ανακάλυψε τότε πολλές επιγραφές, τις κατέγραψε και τις μετέφρασε. Οι γερμανοί συνάδελφοί του προσπαθούν τώρα να ανακαλύψουν νεότερα στοιχεία με νέες μεθόδους.

Hammestaedt: «Να δούμε τι θα βρούμε εδώ…
Να τακτοποιήσουμε λιγάκι εδώ γύρω…

Μάλιστα! Τώρα μπορούμε να δούμε μερικά πράγματα…
1, 2, 3, …, 9…

Εδώ αρχίζει μία νέα στήλη…

Τοποθετούμε το χαρτί και αρχίζουμε…

Μέχρι τις 4 θα έχουμε μάλλον ένα αντίγραφο του γλυπτού στη διάθεσή μας. Μετά θα δούμε…»

Και πράγματι: το κατάφεραν…

Hammestaedt: «Ωραία, με αυτό μπορούμε να κάνουμε δουλειά»

Με τέτοια αντίγραφα γλυπτού καταγράφονται μέχρι τώρα όλες οι επιγραφές. Απλά, αξιόπιστα και ευανάγνωστα κείμενα, αλλά όποιος επιθυμεί να τα διαβάσει, πρέπει να επισκεφτεί τον ερευνητή που τα δημιούργησε.

Ο Martin Smith κατοικεί στα νησιά Shetland.

Για να μπορούν στο μέλλον να εργαστούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι επιστήμονες με αυτά τα στοιχεία, ανέπτυξε ο Γεωματικό Tilmann Müller από το πανεπιστήμιο της Καρλσρούης μία τεχνολογία σάρωσης, με την οποία «διαβάζονται» οι επιγραφές με τεχνολογία Laser και έξυπνα προγράμματα ανάγνωσης κι έτσι γίνεται δυνατόν να αναγνωρίζονται ακόμα και κακοδιατηρημένες επιγραφές.

Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες και πάνε όλα καλά, θα είναι τα αποτελέσματα διαθέσιμα σε κάθε ερευνητή στο Internet.

Εκτός αυτού, θα μπορούν όλοι οι μελλοντικοί αρχαιολόγοι να εντοπίζουν τις μεμονωμένες πέτρες. Δεν επιτρέπεται να συμβεί αυτό που έπαθαν οι Bachmann και Hammerstaedt να ανακαλύψουν εκ νέου αυτά που είχε εντοπίσει ήδη ο Smith.

Γι’ αυτό το λόγο καταγράφονται όλα τα κομμάτια με GPS και γήινες βάσεις δεδομένων ώστε να είναι γνωστά με κάθε ακρίβεια.

Αλλά οι ερευνητές θέλουν ακόμα περισσότερα: Η Οινόανδα θα ανασυγκροτηθεί εικονικά στον υπολογιστή με τη βοήθεια σύγχρονης τεχνολογίας.

Bachmann: «Αρχικά θα καταγραφή με ηλεκτρονική σάρωση ό,τι βρίσκεται πάνω από το έδαφος, ακόμα και τα δένδρα, τα οποία αργότερα θα αφαιρεθούν με ψηφιακό τρόπο. Θα έχουμε έτσι ένα συνολικό σχέδιο των οικοδομημάτων. Πέρα απ’ αυτό εργαζόμαστε με γεωφυσικές μεθόδους, για να εντοπίσουμε τι υπάρχει στο κεντρικό τμήμα της οικοδομής, χωρίς να χρειαστούν ανασκαφές.»

Εδώ βλέπουμε μία σάρωση της περιοχής με τα δένδρα.

Τα πρώτα αποτελέσματα είναι ελπιδοφόρα.

Πιθανόν να καταφέρουν οι ερευνητές να αναπαραγάγουν οι ερευνητές, τι εικόνα έδινε η μεγαλύτερη επιγραφή της αρχαίας εποχής στην πόλη.

Και επίσης να καταλάβουν, γιατί καταστράφηκε αυτή η επιγραφή. Ήταν κάποιος σεισμός; Ή ενοχλήθηκαν οι χριστιανοί που έζησαν αργότερα στην περιοχή από το «αιρετικό» περιεχόμενο;

Πιθανόν να βοηθήσει η ψηφιακή αποκατάσταση της πόλης Οινόανδα να διευκρινιστούν αυτά τα ερωτήματα. 

12 February 2014

«Εχθρός του Θεού...»

in.gr, 12/2/2014

Εκτελέστηκε στο Ιράν ο Αραβο-ιρανός ποιητής, Χασέμ Σααμπάνι, ο οποίος είχε κατηγορηθεί από τις Αρχές ότι ήταν «εχθρός του Θεού» και απειλή για την ασφάλεια.

Ο ποιητής και ακτιβιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είχε καταδικαστεί σε θάνατο και η ποινή του εκτελέστηκε στις 27 Ιανουαρίου, σύμφωνα με οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ο ποιητής εκτελέστηκε δι' απαγχονισμού σε άγνωστη τοποθεσία.

Ο 32χρονος είχε ιδρύσει το Ινστιτούτο Διαλόγου και ήταν δημοφιλής για τα αραβικά και περσικά ποιήματά του.



Είχε εκφραστεί πολλές φορές κατά της κακομεταχείρισης των Αράβων στην επαρχία Κουζεστάν. Το 2012 εξαναγκάστηκε, σύμφωνα με τις οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, να ομολογήσει σε κρατικό τηλεοπτικό κανάλι «αποσχιστική τρομοκρατική δράση».

Σύμφωνα με τη Διεθνή Αμνηστία, 40 άνθρωποι εκτελέστηκαν στο Ιράν τον Ιανουάριο του 2014, αριθμός διπλάσιος σε σχέση με εκείνον του Ιανουαρίου του 2013, παρά το γεγονός ότι ο νέος πρόεδρος της χώρας θεωρείται μετριοπαθής.

10 February 2014

Περισσότερη και καλύτερη Τρόικα!

του Νίκου Δήμου, protagon.gr, 8/2/2014

Θέλω να καταγγείλω την Τρόικα. Θα μου πείτε: σπουδαία τα λάχανα. Όλη η Ελλάδα την καταγγέλλει. Η διαφορά είναι πως εγώ δεν θέλω να την καταγγείλω γι αυτά που έκανε – αλλά γι αυτά που ΔΕΝ έκανε.
Η τρόικα και τα μνημόνια είχαν διπλό σκοπό. Αφενός να επιβλέψουν την διαχείριση των δανεικών. Αφετέρου (το πιο σημαντικό) να εκσυγχρονίσουν και εξορθολογήσουν τους κρατικούς και άλλους μηχανισμούς, ώστε για γίνουμε ένα οργανωμένο και αποτελεσματικό κράτος. Το οποίο θα διαχειρίζεται σωστά τα οικονομικά του, θα παράγει, θα εξάγει, θα αποταμιεύει και δεν θα ζει με δανεικά.
Αυτόν τον εκσυγχρονισμό τον περιμένουμε από την εποχή του Καποδίστρια. Προσπάθησαν ο Τρικούπης ο Βενιζέλος, ο Καραμανλής (θείος) αλλά πέτυχαν ελάχιστα. Ακόμα και η Χούντα είχε εξαγγείλει στην αρχή εκσυγχρονιστικά μέτρα (π. χ. άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων) που σύντομα τα ξέχασε.
Η μόνιμη και σημερινή μας Κρίση οφείλεται στο ότι παραμένουμε ένα καθυστερημένο, σχεδόν τριτοκοσμικό κράτος, υποδουλωμένο στο λαϊκισμό και τις πελατειακές σχέσεις. Κι όποιος έχει αντίρρηση, ας μου εξηγήσει γιατί μόλις κουνηθήκαν τα τρακτέρ η κυβέρνηση έκανε γαργάρα όλα τα σωστά μέτρα για την φορολόγηση των αγροτών. Κι όποιος θεωρεί υπερβολικό τον όρο «τριτοκοσμικό», ας μου αναλύσει γιατί είμαστε το μόνο ευρωπαϊκό κράτος που δεν μπορεί να διαχειριστεί τα σκουπίδια του.
Η αντίσταση στην τρόικα δεν γίνεται από τον λαό. Γίνεται από τους πολιτικούς και τους συνδικαλιστές ενάντια στο πραγματικό λαϊκό συμφέρον. Κανένα κλειστό επάγγελμα δεν άνοιξε. Καμία αγορά δεν απελευθερώθηκε. Το γάλα είναι τέλειο παράδειγμα.
Εκεί λοιπόν απέτυχε η Τρόικα. Όλες οι θυσίες που μας επέβαλε, πήγαν στο «πρωτογενές πλεόνασμα». Αλλά αυτά – περικοπές και οικονομίες – είναι μέτρα αρνητικά. Η λιτότητα δεν παράγει. Στα θετικά, στην αναδιοργάνωση του κράτους και της κοινωνίας («επανίδρυση» την έλεγε ο Ανεπρόκοπος) η τρόικα απέτυχε παταγωδώς. Και την βρίζουμε για λάθος λόγους.
Φυσικά δεν απέτυχε μόνη της. Βοηθήσαμε κι εμείς – όσο μπορούσαμε. Κι έτσι, φεύγοντας θα μας αφήσει εκεί που μας βρήκε. Μόνο φτωχότερους.
Μήπως θα μπορούσαμε να κάνουμε μία δική μας καλύτερη Τρόικα;

08 February 2014

Ο κλέψας του κλέψαντος και το «αυτομαστίγωμα»

του Σακελλάρη Σκουμπουρδήathensvoice.gr, 7/2/2014
«Αν δεν δικαιωθούμε θα γίνει Κιλελέρ» φώναζε η κουστωδία, προαναγγέλλοντας τους φετινούς αποκριάτικους αγροτικούς αγώνες του μεγάλου κάμπου. «Να πληρώσουν αυτοί που δημιούργησαν την κρίση!» δήλωσε ο γνωστός αγωνιστής αγροτοπατέρας Βαγγέλης Μπούτας.

Όμως ήμασταν υποψιασμένοι: «Φαγοπότι ένα δις από το χωράφι στο ράφι». Μόνο πέρσι, λέει, τουλάχιστον 37.000 αγρότες έκλεψαν τους Έλληνες φορολογούμενους εκδίδοντας εικονικά τιμολόγια σε συνεργασία με επιτήδειους μεσάζοντες, ανεβάζοντας μάλιστα έτσι δραματικά και τις λιανικές τιμές. Και κάποιοι άλλοι εισήγαγαν ξένα αγροτικά προϊόντα, επί των οποίων κερδοσκοπούσαν τρελά, βαφτίζοντάς τα ελληνικά. Πέρα από τις συνήθεις παλιές μαγκιές (έχω 35 στρέμματα, δηλώνω 120…) ή από το βρέξιμο πριν το ζύγισμα (κλέβοντας κοινοτικές επιδοτήσεις από τους Ευρωπαίους φορολογούμενους) κοκ…
Περσινά ξινά σταφύλια, θα πείτε. Ναι, συνήθεις ιστορίες είναι. Απλώς εμείς εδώ είμαστε οι Ευρωπρωταθλητές, παγκοσμίως γνωστοί και μη εξαιρετέοι. Το θράσος του κ. Μπούτα να προτάσσει τα αιτήματα κάποιων εξαθλιωμένων αγροτών για να σώσει τις πομπές των πάμπλουτων Θεσσαλών με τις βίλες και τα καγιέν είναι κι αυτό συνηθισμένο. Να φορολογηθούν λέει «πάνω από τις 40.000, είναι θέμα επιβίωσης». Μπα; Υπάρχουν και τέτοια λεφτά στον κάμπο; Γιατί εδώ στις πόλεις λίγοι τα βλέπουν, ενώ οι πολλοί ζουν με 5.000 το χρόνο και αδυνατούν να γλιτώσουν το χαράτσι. Ζητάει ομόλογα ΕΤΒΑ ο κ. Μπούτας. Ωραίος χαρακτήρας.
Στο μεγάλο φαγοπότι, όπου όποιος δεν έκλεβε ακόμα και το παιδί του ήταν χαζός, από πού μπορεί να χαθεί το φιλότιμο για να το βρει κάποιος; Πάλι την Κυριακή μάθαμε ότι «στα 1.406 ευρώ το μέσο ύψος της δωροδοκίας στην Ελλάδα». Ή, προχτές, ότι «1.343 νεκροί έπαιρναν προνοιακό επίδομα». Πράγματι, κ. Μπούτα, πρέπει να πληρώσουν αυτοί που δημιούργησαν την κρίση! Μαζί και οι λεγάμενες δεκάδες χιλιάδες νεόπλουτων λαμόγιων αγροτών, λοιπόν, που συνδημιούργησαν την κρίση. Ώσπου να βρούμε το πώς ακριβώς θα πληρώσουν, όμως, κάντε στην άκρη να ανοίξουν οι δρόμοι, καλοί αγωνιστές του αγροτικού μόχθου!
Και φυσικά οι κλεψιές της τιμημένης αγροτιάς είναι μικρό μόνο κεφάλαιο μπροστά στο λιανοπούλι της μαζικής εθνικής μικρολαμογιάς. Ας δούμε κι άλλο παράδειγμα. Το Πελατειακό Ιδιωτικό Παρακράτος (Π.Ι.ΠΑ.) δανείζεται ετησίως (από το ασφαλιστικό ταμείο των Ολλανδών συνταξιούχων ή άλλων κουτόφραγκων) σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ, για να πριμοδοτήσει τις υψηλές συντάξεις των πενηντάρηδων απόμαχων της ΔΕΗ. Αυτό το δάνειο δεν πάει για μίζες στους πέντε, δέκα, εκατό Άκηδες (που όλοι μαζί μας κοστίζουν ένα δισεκατομμύριο άπαξ). Πάει στους χιλιάδες πελάτες συνταξιούχους της ΔΕΗ. Ακριβέστερα, πάει για μπάλωμα στο δημοσιονομικό έλλειμμα, μια που ο προϋπολογισμός προβλέπει αυτή την ετήσια πριμοδότηση σε κάποιους εκλεκτούς, χωρίς να έχουν εισπραχθεί τα αναγκαία κονδύλια από τους φόρους. Και αφού μπαλώσει το έλλειμμα, αμέσως μετά από κει πάει πακέτο στο δημόσιο χρέος, αβγατίζοντάς το.
Αυτό το δάνειο, όπως και πάμπολλα άλλα παρόμοια, δεν έχει κοινωνική στόχευση, αλλά ιδιωτική, μόνο προς τα δικά μας παιδιά. Και αυτό ακριβώς το δάνειο, οι κιμπάρηδες του αντιμνημονιακού Ανεξυριζαυγιτισμού (είτε αγαναζισμένοι, είτε ψεκασμένοι ή νεοκομμουνισμένοι) το ονομάζουν επονείδιστο επαχθές (εννοώντας απεχθές) χρέος. Και όχι μόνο αυτό. Ακόμα πιο επονείδιστο και επαχθές ονομάζουν και το αυτονόητο στην κουλτούρα του ανθρώπινου πολιτισμού χρηματοοικονομικό κόστος αυτού του δανείου. Το οποίο σε καμιά εικοσαριά χρόνια, με τα τρέχοντα δεδομένα, υπερδιπλασιάζεται. Δηλαδή, οι κιμπάρηδες δεν αμφισβητούνε μόνο το κεφάλαιο που δανείστηκαν. Αμφισβητούν κυρίως και την αυτονόητη τοκοφορία του, που εύλογα χρεωστούν στους Ολλανδούς συνταξιούχους, τους εφεξής αποκαλούμενους και «τοκογλύφους». Να τα λέμε κι αυτά.
Τα 300 που άφησε πεσκέσι ο Κωστάκης λοιπόν στην κοινωνία μας, ως σωρευτικό χρέος, αποτέλεσμα των προηγούμενων ελλειμμάτων, αλλά κυρίως το θηριώδες έλλειμμα του 2009 (35 δις μαζί με τους τόκους), που κυρίως έφερε τη χρεωκοπία, είναι γνωστά. Και από αυτά τα ελλείμματα, ελάχιστο μέρος αποτελούν τα διαβόητα κουφέτα των γκόλντεν μπόις, που εσχάτως απασχολούν την επικαιρότητα προσπαθώντας να κρυφτούν σε Ανατολή και Δύση, ή αιφνιδίως εισαγόμενα σε νοσοκομεία. Φυσικά είναι μείζονος δημοκρατικής τάξης ζήτημα, να πάνε αυτά τα άτομα εκεί όπου θα πει η Δικαιοσύνη. Αλλά το μείζον μέρος από αυτά τα ελλείμματα είναι το «λαϊκό έλλειμμα» που λέγαμε και στην «Απίστευτη αντιμνημονιακή απάτη».
Είναι όλα εκείνα, που θεσμοθετημένα κλέβουν οι προνομιούχοι πελάτες του Π.Ι.ΠΑ., της Κοινωνίας των Δύο Τρίτων, ΤΟΥ Συστήματος, από τα κορόιδα του Ενός Τρίτου που ξέμεινε εκτός Π.Ι.ΠΑ. Και από αυτά τα κλεμμένα τα περισσότερα τα παίρνουν οι λιγότεροι πιο κολλητοί, στον πυρήνα του «πεντάστερου» πελατειακού παρακράτους. Και όσο απομακρυνόμαστε από το κέντρο προς την περιφέρεια τόσο λιγότερα παίρνουν οι πάμπολλοι μικροπελάτες, που όμως είναι τόσο χρήσιμοι ΣΤΟ Σύστημα: του δίνουν άλλοθι και συντηρούν τη δέουσα ομερτά. Και η σούμα τους είναι τόσο μεγάλη, που σχεδόν κάνει ποσοστιαία μηδαμινές τις θηριώδεις λαμογιές των λίγων μεγαλοκλεφτών, όσο και αν επικοινωνιακά και συμβολικά είναι θεόρατες.
Και τώρα, στον καιρό της κρίσης, λόγω πίεσης του μνημονίου που επιτάσσει εκλογίκευση του αχόρταγου πελατειακού παρακράτους, ο πυρήνας του αμύνεται. Αντί να αρχίσει από τα πάνω, αρχίζει από τα κάτω. Τα προνόμια των μικρών θερίζονται πρώτα και όχι των μεγάλων. Ευλόγως. Η ηγεσία φέρνει σταδιακά το ξύρισμα από τους έξω ομόκεντρους κύκλους προς τους μέσα, προσπαθώντας να σώσει όσο πιο πολλούς κολλητούς σμπίρους (τελευταίοι θα είναι οι υπάλληλοι της Βουλής). Αλλά κυρίως γιατί το ριτέιλ, οι πάμπολλοι (όπως εξηγήσαμε, η φτήνια τρώει τον παρά) που πριμοδοτούνταν με λίγα, βγάζουνε τις μεγάλες σούμες. Και βολεύει πολύ αυτοί και να θυσιαστούνε πρώτοι, βουλώνοντας μεγάλες τρύπες.
Ποιος, λοιπόν, να φέρει πίσω ποια κλεμμένα από πού και σε ποιον; Ποιος καθαρός σε ποιον αναμάρτητο θα παραγγείλει πρώτος τον λίθον βαλείν; Χάνει ο κλέψας τα κλεμμένα και τα κλεμμένα τον κλέψαντα μέσα σε αυτή τη μαζική διεφθαρμένη πολιτικο-κοινωνικο-οικονομική σχεδόν πανεθνική παρτούζα. Μόνο η περίσσεια υποκρισία, που ενίοτε είναι ειλικρινής βλακεία, δεν μπορεί να δει την αλήθεια και φωνάζει: φέρτε πίσω τα κλεμμένα, αλήτες προδότες, πολιτικοί.
Κανείς δεν γνωρίζει τις διαταξικά σπαρμένες εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίων κλεφτών, οι μεγαλύτεροι των οποίων έχουνε και μια βιλίτσα έως βιλάρα και μια βαρκούλα έως σκαφάρα. Και μας καλούν το γουικέντ και πάμε θαμπωμένοι από την τιμή που μας κάνανε και προσκυνάμε τον κλεμμένο πλούτο τους. Αντί να τους απομονώνουμε ηθικά και αισθητικά, ξεροσταλιάζαμε για μια θέση στα συμπόσιά τους. Γιατί είχαν κολλητό τον Ρέμο και πρόπερσι στην Ψαρού καθόντουσαν δυο ξαπλώστρες παραδίπλα από της Μενεγάκης. Έτσι ακριβώς, όλα αυτά τα λιγούρια, εμείς, δημιουργούσαμε ζήτηση για περισσότερες λαμογιές, τρομπάροντας τη φούσκα...
Όσοι εκνευρίζονται με αυτή την ανάλυση, μας εγκαλούν ότι ενοχοποιούμε το λαό και τους μικρούς φτωχοδιάβολους, αθωώνοντας τους μεγαλομιζαδόρους, αλλά έστι Δίκης οφθαλμός. Κάνουν πως δεν καταλαβαίνουν ότι οι «μικροί» είναι δύο κατηγοριών, πολλοί προστατευμένοι από το πελατειακό ιδιωτικό παρακράτος (ΠΙΠΑ) και λίγοι χωρίς καμιά προστασία. Και τάχα αγνοούν ότι όλοι μαζί οι μεγαλοκλέφτες –που εντάξει, θα χαρούμε να τους δούμε έγκλειστους– μαζεύουν στα σεντούκια τους μάξιμουμ ένα δις. Και τα υπόλοιπα τα τρώει λίγα λίγα το μεγάλο λαϊκό λιανοπούλι. Μόνο οι συντάξεις των σαρανταπενηνταμπλούπ φτάνουν κάποια δις ετησίως, εις βάρος των παιδιών τους. Και οι επίορκοι ακόμα δεν απολύονται, γιατί τους προστατεύει το Π.Ι.ΠΑ. Και οι Κωπαΐδες «αρδεύονται» κανονικά. Εμείς αγνοούμε τις μεγάλες σούμες που είναι το μείζον ΛΑΪΚΟ έλλειμμα.
Και τα λέμε όλα αυτά, όχι μόνο γιατί οι αριθμοί τα επιτάσσουν: αφού αν δεν παραδεχτούμε τη συνεισφορά του Μείζονος Λαϊκού ελλείμματος στην κρίση, ποτέ δεν θα βουλώσουμε την τρύπα στο λογαριασμό. Αλλά και γιατί, αν καλλιεργούμε την ψευδαίσθηση ότι έτσι και πιάσουμε τους 100 μεγαλομιζαδόρους τότε θα ξεκολλήσουμε από τον πάτο, πάλι κορόιδα θα είμαστε. Όσο δεν αναγνωρίζουμε την αρρώστια μας, ο καθένας και όλοι μαζί, τότε και δεν θα γιατρευτούμε. Θα παραμένουμε κορόιδα, έτοιμα να δεχτούμε τη νέα γενιά αυτής της μεγαλοπαρασιτικής αδελφότητας. Που, νάτη, πετιέται και περιμένει ΤΩΡΑ μπροστά στις κάλπες, παστρικιά και περιποιημένη, φωνακλού και ποικιλόχρους, πανέτοιμη για να μας σώσει από τους παλιούς κλέφτες… Όπως ακριβώς έκανε και ο Άκης πριν σαράντα τίμια χρόνια.
Όσοι εκνευρίζονται με αυτή την ανάλυση, από το πρώτο μνημόνιο άρχισαν το κλαψογκρίνι κατά των μεταρρυθμίσεων. Αυτό έφερε την αγανάκτηση και μετεκλογικά πήρε οριστική μορφή ως αντιμνημονιακός Ανεξυριζαυγιτισμός. Μια από τις ιδεολογικές ασπίδες, που επινόησε κατά της αναγκαίας εκλογίκευσης του Π.Ι.ΠΑ. (της επονομαζόμενης «σαρωτικής νεοφιλελεύθερης λαίλαπας») ήταν το κουφέτο του αυτομαστιγώματος. Κοντολογίς, αυτή η ανύπαρκτη θεωρία σιχτίριζε όσους ζητούσαν να κάνουμε αυτοκριτική για τον ξεπεσμό και την κατάντια μας. Σαν την ανύπαρκτη θεωρία του «κοινωνικού αυτοματισμού». Μια ακόμα τσιφτετελληνική πατέντα που επινόησε η «Αριστερά» για να συντηρήσει την καταστολή εις βάρος του εξαθλιωμένου Ενός Τρίτου, υπέρ των προνομιούχων ρετιρέ των Δύο Τρίτων του Π.Ι.ΠΑ.
Υπονοούσαν ότι δεν χρειάζεται και πολύ αυτοκριτική, σαν να βαράμε την πλάτη μας με το μαστίγιο υπερμετανοητικά, όπως οι λατινοαμερικάνοι χριστιανοί που «σταυρώνονται» το Πάσχα. Χαλαράαα… Δεν κάναμε και κάνα έγκλημα, μας ζηλεύουνε οι ελβετόψυχοι προτεστάντες, γιατί είμαστε ωραίοι και καλοπερνάμε, δεν χρωστάμε δεν πληρώνουμε. Άρα ας μην είμαστε σπασίκλες ευρωλιγούρηδες. Μην τα κάνουμε όλα όπως οι ξενέρωτοι οι βόρειοι, που αυτοκτονούν γιατί δεν ήρθαν να τους μάθουμε πώς να κάνουν γούστα.
Υπονοούσαν, οι αντιδραστικοί πρόμαχοι της άρνησης στο ξεβόλεμα, ότι ο πατριώτης που ζητούσε να μοχλεύσουμε αυτοκριτικά το τέλμα, το έλεγε σε στιλ μαντάμ Σουσούς: «Ω, μον ντιε, κελ μπαναλιτέ!...». Και όχι με στόχο να πάψουμε να είμαστε οι κατιμάδες των εθνών. Υπονοούσαν ότι δεν υπάρχει λόγος να στενοχωριόμαστε που τραβάμε τα ζόρια της χρεωκοπίας, ας τα μεταθέσουμε στους δανειστές, κλείνοντας το μάτι στους αρνητές της μεταρρύθμισης και της ανασυγκρότησης. Δεν χρειάζεται να αλλάξουμε.
Δεν πειράζει που είμαστε διεθνώς πρωταθλητές σε όλες τις στραβομάρες. Στα τροχαία, στους νεότερους συνταξιούχους εις βάρος των παιδιών μας, στους φαλτσοσυνταξιούχους, στους νεκρούς συνταξιούχους, στους τυφλούς και λοιπούς ανάπηρους επιδοματίες, στους φοροκλέφτες και φοροδιαφεύγοντες, στην παραοικονομία, στα μερσεντέ και τα καγιέν, στα καφενεία, στις εισαγωγές καταναλωτικών προϊόντων, στα αυθαίρετα και στις κατασκευαστικές κακοτεχνίες παντού, στον ατομισμό και συνάμα στις κραυγές «μα πού είναι το κράτος;», στο αντιπαραγωγικό Δημόσιο, στην καθυστέρηση απόδοσης Δικαιοσύνης, στο ξυλοφόρτωμα των ελεγκτών του ΣΔΟΕ, στις καισαρικές τομές (είδατε προχτές Σταύρο Θεοδωράκη;), στο αλαλούμ στην υγεία, στην τεχνητή ευημερία, στις στραβομάρες που καταγράφουν οι Διεθνείς Ανεξάρτητες Αρχές, στις, στους, στα...
Σταματάμε εδώ, φτάνει τόσο αυτομαστίγωμα, πονέσαμε. Εμείς που πάντα νομίζουμε ότι είμαστε Μεγαλέξανδροι και προκύπτουμε Καραγκιόζηδες. Πρώτοι στη διαφθορά και τελευταίοι στην παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα και εν γένει στην αποτελεσματικότητα. Πρώτοι στο κουτσαβάκικο νταηλίκι και τελευταίοι στην καλώς νοούμενη μαγκιά. Γενικώς τελευταίοι σε κάθε εκδήλωση της οργανωμένης ανθρώπινης δραστηριότητας. Τελικά έχουμε καταντήσει Έθνος στον πάτο των εθνών.
Με δραματικά λίγες εξαιρέσεις, όλα μας γελοία. Η κοινωνία, το πολιτικό σύστημα, η επιχειρηματική τάξη, η δημοσιογραφία, οι ναζί, οι τρομοκράτες, η «Αριστερά», ακόμα και η αβανγκάρντ που κριτικάρει χωρίς σταθερή αξιακή βάση. Ίσως πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή τη φαιδρότητα με πολλούς διαφορετικούς, αλλά συντεταγμένους επιτέλους τρόπους. Άλλοτε με κλασικές και άλλοτε με ομοιοπαθητικές (βλέπε και το προσφυές «Μια διαφορετική ματιά στην οικονομία του φραπέ», του Στάθη Καλύβα) μεθόδους.
Η ανασυγκρότηση του τόπου θα έρθει μόνο εφόσον αναγνωρίσουμε το πρόβλημά μας (την αρρώστια μας) και επιδιώξουμε να γίνουμε καλά. Τέρμα η ντίρλα του ντιριντάχτα και η δουλεία στον μπανανολαϊκισμό που μας έφερε ως εδώ. Άκηδες πολλούς μπορεί ακόμα να γραπώσει η Δικαιοσύνη. Αλλά, αν δεν κάνουμε εμετό τον Αντρέα που κουβαλάμε στον πυρήνα του μυαλού μας (δηλαδή το θαυμασμό ή την ανοχή στο λαϊκισμό και τη λαμογιά που υιοθετούμε ως μοντέλο), χαΐρι δεν θα δούμε.
Και αυτό δεν είναι αυτομαστίγωμα. Είναι συνομολόγηση μιας ζητούμενης καθολικής συμφωνίας να αφήσουμε πίσω την παρακμή και να ανεγείρουμε ένα αξιοπρεπές αύριο. Αυτό είναι όρος εθνικής επιβίωσης και όχι αυτομαστιγωματικό κόμπλεξ. Ας βάλουμε το κεφάλι κάτω, ο καθένας σηκώνοντας μονάχος την πατρίδα στους ώμους του, ώστε όλοι μαζί να δημιουργήσουμε όμορφη, ελεύθερη και πλούσια ζωή. Όσο και αν αυτό είναι δύσκολο, με δεδομένη τη στραγγαλιστική επικυριαρχία του εθνικού μας σκοταδιστικού ισλάμ πάνω σε κάθε τι καινοτόμο και δημιουργικό.
Κατά τα άλλα, σαφώς και εγκαλούνται όσοι λαϊκιστές πολιτικοί ιδιοτελώς (λιγότεροι για την τσέπη τους, περισσότεροι από εξουσιαστική λιγούρα) μας καθοδήγησαν ως εδώ. Όταν βουλιάζει ένα καράβι κάποιοι αμέριμνοι επιβάτες κοιμούνται στις καμπίνες τους, κάποιοι άλλοι ξεφαντώνουν στα σαλόνια, αλλά πάντα το πλήρωμα είναι υπεύθυνο –και κυρίως ο καπετάνιος– για την καταστροφή. Γιατί αυτός όχι μόνο κράταγε το τιμόνι, αλλά ήταν και το Παράδειγμα, το Πρότυπο, ο οδηγητής και διαμορφωτής της ηθικής και της αισθητικής μας συγκρότησης.
Σαφώς και η μείζων επιγραφή πάνω από την Μεγάλη Πύλη του Οίκου μας γράφει: «Είπαμε, κύριε Μαυράκη, να κάνουμε ένα δωράκι στον εαυτό μας, αλλά όχι και 500 εκατομμύρια!», με υπότιτλο «Αντρέα ζεις, εσύ μας οδηγείς!»… Δεν είναι αυτομαστίγωμα το να απαιτήσουμε να αλλάξει αυτή η επιγραφή.

07 February 2014

Ιερώνυμος: Μας βλέπουν και δεν μας θέλουν

dogma.gr, 7/2/2014

Η αυστηρή αυτοκριτική του Αρχιεπισκόπου, σε υψηλούς μάλιστα τόνους, για τα μεγάλα προβλήματα στον χώρο της Εκκλησίας ήταν η στιγμή που «σημάδεψε» την εφετινή εορτή του Αγίου Φωτίου στη Μονή Πεντέλης και την κοινή σύσκεψη της Ιεράς Συνόδου με τους καθηγητές των δυο Θεολογικών Σχολών.

«Μας βλέπουνε και δεν μας θέλουνε» είπε ο κ. Ιερώνυμος αναφερόμενος στο πως αντιμετωπίζει μέρος της κοινωνίας τον Κλήρο, αγγίζοντας ταυτόχρονα ένα σημαντικό κοινωνικό ζήτημα που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια η Εκκλησία σε σχέση με την επαφή της με τον λαό ο οποίος θρησκεύει εκτός Εκκλησίας.

«Γιατί πνευματικοί άνθρωποι που είναι ψηλά, θρησκεύουν με τον δικό τους τρόπο» είπε ο Αρχιεπίσκοπος για να συμπληρώσει «Δεν έχουν σχέση μαζί μας, γιατί δεν θέλουν; Δεν μπορούμε; Δεν ξέρω τι γίνεται».

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης η οποία ξεκίνησε για τον Ιερό Φώτιο και το κοινωνικό έργο της Εκκλησίας αλλά οδηγήθηκε στο θέμα του μαθήματος και των βιβλίων των θρησκευτικών, οι τόνοι ανέβηκαν.

Μετά από αρκετές εισηγήσεις και προτάσεις που ακούστηκαν, ο Αρχιεπίσκοπος πήρε το λόγο για να πει αυτά που πολλές φορές συζητούνται στο εσωτερικό της Εκκλησίας αλλά λίγοι έχουν τολμήσει να παραδεχθούν δημόσια. 

«Η ευθύνη είναι επάνω μας» είπε ο κ. Ιερώνυμος. «Και οι θεολόγοι και παπάδες, εμείς, έχουμε μεγάλη ευθύνη για όλο αυτό το κατάντημα».

«Εμείς οι θεολόγοι έχουμε ευθύνες και το καλύτερο που θα είχαμε να κάνουμε είναι να καθίσουμε να δούμε τα σφάλματα μας» είπε με ένταση ο Αρχιεπίσκοπος που υποστήριξε πως «Πρέπει να γυρίσουμε το φύλλο και να δούμε εμείς τι κάνουμε σαν Εκκλησία και σαν θεολογικές σχολές».

Ο κ. Ιερώνυμος στηλίτευσε το γεγονός πως Εκκλησία και Σχολές δεν έχουν κατορθώσει να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι για να αποφασίσουν τι θα γίνει με τα βιβλία και το μάθημα «αδειάζοντας» όλους εκείνους στο εσωτερικό της Εκκλησίας που αποφεύγουν τον διάλογο γι' αυτά τα θέματα και αναζητούν λύσεις μέσω της σύγκρουσης. 

Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του Αρχιεπισκόπου σε ορισμένες περιπτώσεις εντός της Εκκλησίας που αποφεύγουν να συνεργαστούν προκειμένου ο καθένας να δημιουργήσει τους δικούς του οπαδούς.

«Φτιάχνουμε στρατιώτες και οπαδούς και όχι μέλη της Εκκλησίας» είπε με νόημα.

Τόνισε μάλιστα πως ενώ πολλά ακούγονται για την επιστροφή της νεολαίας στην Εκκλησία, στην πραγματικότητα πηγαίνουν μόνο το Πάσχα για «φολκλορικούς λόγους».

«Πάμε στην εκκλησία και λέμε η νεολαία γύρισε!» σημείωσε ο Αρχιεπίσκοπος. Για να αναρωτηθεί αμέσως: «…βαστάει ένα παιδί στη λειτουργία κεράκι για να βγάλουμε το Ευαγγέλιο;».
Μια ειλικρίνεια και οξυδέρκεια την έχει ο κ. Ιερώνυμος, δεν "πουλάει" χάντρες...

06 February 2014

H μνήμη αλλοιώνει το παρελθόν

Οι μαρτυρίες δεν έχουν και σπουδαία βαρύτητα
in.gr. 6/2/2014


Κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος ότι οι αναμνήσεις του είναι ακριβείς: Η μνήμη μας είναι μια τρελή χρονομηχανή που ξαναγράφει το παρελθόν χρησιμοποιώντας εμπειρίες από το τώρα, δείχνει μια ακόμα μελέτη, η οποία μάλιστα εντοπίζει την περιοχή του εγκεφάλου που αναλαμβάνει αυτό το μοντάζ.

Προηγούμενες μελέτες σε πειραματόζωα έχουν δείξει ότι οι αναμνήσεις μας γίνονται «εύπλαστες» τη στιγμή που τις ανακαλούμε και μπορούν να έτσι να αποκτούν νέα χαρακτηριστικά. Τα ευρήματα αξιοποιούνται ήδη πειραματικά για την εξασθένηση επώδυνων αναμνήσεων σε ασθενείς με μετατραυματική διαταραχή.

Η νέα μελέτη επιβεβαιώνει ότι η ανθρώπινη μνήμη δεν λειτουργεί σαν βιντεοκάμερα. Σύμφωνα με τους ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Northwestern στo Σικάγο ΗΠΑ, ακόμα και ο έρωτας με την πρώτη ματιά μπορεί να είναι ένα τρικ της μνήμης αντί για μια πραγματική εμπειρία.

«Όταν θυμόσαστε την εποχή που γνωρίσατε τον σημερινό σας σύντροφο δεν αποκλείεται να ανακαλείτε ένα συναίσθημα αγάπης και ευφορίας» αναφέρει η Ντόνα Τζο Μπριτζ, πρώτη συγγραφέας της μελέτης. «Στην πραγματικότητα όμως μπορεί να προβάλλετε τα σημερινά σας συναισθήματα πίσω στην αρχική σας συνάντηση με αυτό το άτομο» επισημαίνει.

Όσον αφορά τη χρησιμότητα αυτού του χρονικού μοντάζ, οι ερευνητές λένε ότι πρόκειται για ένα τρικ του εγκεφάλου στην προσπάθειά του να παράξει μια ιστορία που «ταιριάζει στο σήμερα».

Τώρα, κάποτε

Η μελέτη, η οποία θα δημοσιευτεί αργότερα την Τετάρτη στο έγκριτο Journal of Neuroscience, εξέτασε την αλλοίωση των αναμνήσεων σε 17 εθελοντές. Το δείγμα είναι μάλλον μικρό, τα αποτελέσματα όμως δεν προκαλούν έκπληξη: οι εθελοντές έκαναν πάντα λάθος στην προσπάθειά τους να θυμηθούν τη θέση ενός αντικειμένου.

Στην πρώτη φάση του πειράματος, οι εθελοντές κλήθηκαν να κοιτάξουν ένα αντικείμενο που εμφανιζόταν σε μια συγκεκριμένη θέση στην οθόνη με φόντο μια συγκεκριμένη εικόνα. Στη συνέχεια, κλήθηκαν να τοποθετήσουν το αντικείμενο στη σωστή του θέση στην οθόνη όταν το φόντο είχε αλλάξει. Όλοι οι εθελοντές μπερδεύονταν από την αλλαγή φόντου και τοποθετούσαν το αντικείμενο σε λανθασμένη θέση.

Στην τελική φάση του πειράματος, η οθόνη έδειχνε το αντικείμενο σε τρεις διαφορετικές θέσεις και οι εθελοντές κλήθηκαν να επιλέξουν τη σωστή θέση, αυτή που είχαν δει στην πρώτη φάση. Η μία από τις τρεις θέσεις ήταν η αρχική, η δεύτερη ήταν η θέση που είχαν επιλέξει οι εθελοντές στη δεύτερη φάση και η τρίτη ήταν μια νέα, άσχετη θέση.

Το βασικό εύρημα της μελέτης ήταν ότι όλοι οι εθελοντές επέλεξαν τη λανθασμένη θέση που είχαν επιλέξει στη δεύτερη φάση.

«Αυτό δείχνει ότι η αρχική ανάμνηση της θέσης άλλαξε ώστε να ανακλά τη θέση την οποία ανακαλούσαν οι εθελοντές στο νέο φόντο» εξηγεί η Μπριτζ. «Η μνήμη τους ενημέρωσε τις αποθηκευμένες πληροφορίες εισάγοντάς τις νέες πληροφορίες στην παλιά ανάμνηση».

Την ώρα του τεστ οι ερευνητές παρακολουθούσαν με ειδικές κάμερες τα μάτια των εθελοντών και κατέγραφαν την εγκεφαλική τους δραστηριότητα με λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI). Οι μετρήσεις έδειξαν ότι το μοντάζ των αναμνήσεων συμβαίνει στον ιππόκαμπο, μια περιοχή που είναι γνωστό ότι συμμετέχει στη μεταφορά των αναμνήσεων από τη βραχυπρόθεσμη στη μακροπρόθεσμη μνήμη.

«Η μνήμη μας δεν λειτουργεί σαν βιντεοκάμερα» καταλήγει η Μπριτζ. «Η μνήμη μας βάζει νέα πλαίσια και επεξεργάζεται τα γεγονότα ώστε να παράγει μια ιστορία που ταιριάζει στο σημερινό κόσμο. Είναι φτιαγμένη να αφορά το παρόν» αναφέρει.

Και, όπως επισημαίνει, τα αποτελέσματα έχουν σημασία ως προς την υποτιθέμενη αξιοπιστία των αυτοπτών μαρτύρων στα δικαστήρια: «Η μνήμη μας είναι φτιαγμένη να αλλάζει, όχι να μηρυκάζει γεγονότα, οπότε δεν είμαστε πολύ καλοί μάρτυρες».

05 February 2014

Δώρα με αυστηρές υποχρεώσεις

Πρώτο Θέμα, 4/2/2014
Για «εκτεταμένες παραχωρήσεις» του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε στην Ελλάδα κάνει λόγο δημοσίευμα εκ Γερμανίας, όμως στην Αθήνα δεν ανοίγουν σαμπάνιες, γιατί όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί, προκειμένου να λάβει ένα μικρό ευρωπαϊκό δάνειο, να υπογράψει ένα νέο μνημόνιο και μάλιστα την ώρα που θα μπαίνει στην τελική ευθεία για τις εκλογές του Μαΐου.
Μέχρι τώρα, η επικρατέστερη εκτίμηση στους κυβερνητικούς κύκλους, με βάση και τις συνεννοήσεις που έχουν γίνει σε υψηλό επίπεδο, προεξοφλούσε μια εντυπωσιακή κίνηση των Γερμανών για τη διευθέτηση του χρέους, με επιμήκυνση ακόμη και για 50 χρόνια και νέα μείωση των ήδη χαμηλών επιτοκίων. Αυτή η κίνηση αναμενόταν να γίνει από την Α. Μέρκελ μέσα στον Απρίλιο, ώστε να αποτελέσει σημαντική ενίσχυση των κυβερνητικών εταίρων ενόψει των εκλογών.
Όμως, στη σημερινή του έκδοση το περιοδικό “Spiegel” αποκαλύπτει έγγραφο του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών για την Ελλάδα, το οποίο «προσγειώνει» απότομα τις προσδοκίες για μεγάλα γερμανικά δώρα, προϊδεάζοντας για μετρημένες «προεκλογικές παροχές» του Β. Σόιμπλε στην κυβέρνηση Σαμαρά, οι οποίες θα είναι συνδεδεμένες με βαριές δεσμεύσεις για εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που ήδη είναι καταγεγραμμένες στο μνημόνιο, χωρίς η Ελλάδα να τις εφαρμόζει.
Το γερμανικό έγγραφο περιγράφει και πάλι το ελληνικό κράτος με τα πιο μελανά χρώματα, οριοθετώντας έτσι και τα πεδία, όπου θα πρέπει να γίνουν μεταρρυθμίσεις: βασικά προβλήματα της δημόσιας διοίκησης δεν έχουν ξεπεραστεί, τονίζεται στο έγγραφο, οι φορολογικές αρχές λειτουργούν αναξιόπιστα, η κατάρτιση ενός κτηματολογίου παραμένει στάσιμη, οι ιδιωτικοποιήσεις δεν προχωρούν και η αγορά εργασίας δεν είναι τόσο ευέλικτη όσο θα έπρεπε.
Επιπλέον, τονίζεται ότι η κυβέρνηση δεν έχει καλύψει με νέα μέτρα το δημοσιονομικό κενό των 2 δισ. ευρώ, που έχει υπολογίσει η τρόικα για το 2014. Αυτό, σε συνδυασμό με τη στασιμότητα σε πολλά μέτωπα του μνημονίου οδηγεί τους Ευρωπαίους υπουργούς Οικονομικών να παρακρατούν τις δύο δόσεις των 8,3 δισ. ευρώ, οι οποίες θα πρέπει πάση θυσία να έχουν εκταμιευτεί ως τον Μάιο, ώστε η χώρα να καλύψει τις πληρωμές ομολόγων που λήγουν.
Το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να επιδιώκει να παραταθεί η διαπραγμάτευση με την τρόικα ως τον Απρίλιο, χωρίς να εγκριθούν οι δόσεις, ώστε στη συνεδρίαση του Eurogroup του ίδιου μήνα να «ανάψει πράσινο» για τις δόσεις, αλλά ταυτόχρονα να συζητηθεί και το πρόβλημα του χρηματοδοτικού κενού της διετίας 2014-2015.
Για αυτό το κενό, η γερμανική πλευρά θα προτείνει να καλυφθεί με ένα νέο «πακέτο» από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας. Το «πακέτο» προσδιορίζεται από το υπουργείο Οικονομικών σε 10-20 δισ. ευρώ. Το έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να αντλήσει κάποια μικρά ποσά η Ελλάδα από την αγορά ομολόγων με υψηλό κόστος δανεισμού, αλλά και το ενδεχόμενο να υπάρξει ένα «κούρεμα» χρέους.
Σε ό,τι αφορά το «κούρεμα», εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών διέψευσε ότι υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο, παραπέμποντας σε σχετικές δηλώσεις του Β. Σόιμπλε. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν υπάρξουν κάποιες παρεμβάσεις για το χρέος, αυτές δεν αναμένεται να ξεφύγουν από τα όρια μιας επιμήκυνσης των λήξεων, σε συνδυασμό με μείωση επιτοκίων. Τέτοιου τύπου λύσεις, όμως, δεν μπορούν να απελευθερώσουν την Ελλάδα από τα βάρη, εκτός εάν υπάρξει μια επιμήκυνση των λήξεων κατά πολλές δεκαετίες.
Το μεγάλο πολιτικό πρόβλημα για την κυβέρνηση είναι ότι το «πακέτο» Σόιμπλε έχει έναν πολιτικά «τοξικό» όρο, ότι συνδυάζονται με εφαρμογή μνημονιακών μέτρων για άλλα δύο χρόνια (2014 - 2015), σε καθεστώς αυστηρής επιτήρησης, που δεν είναι σαφές ακόμη αν θα ασκηθεί από τη σημερινή τρόικα, ή από μια ευρωπαϊκή εκδοχή της τρόικας. Σε κάθε περίπτωση, ο πολιτικός κίνδυνος για την κυβέρνηση Σαμαρά ενόψει δύο πολύ σκληρών εκλογικών αναμετρήσεων με το ΣΥΡΙΖΑ είναι να ακυρωθεί η αφήγησή της για τα θέματα της οικονομίας, σύμφωνα με την οποία το μνημόνιο τελειώνει και απαλλασσόμαστε από την τρόικα.
Οι Γερμανοί, πάντως, φαίνεται ότι δεν θέλουν να μας αφήσουν... αβοήθητους. Σύμφωνα με το Spiegel, σε ένδειξη καλής θέλησης, επιδιώκουν όλα τα υπουργεία να καταρτίσουν σχέδια συνεργασίας με την Ελλάδα, με στόχο την ανάπτυξη. Ήδη το υπουργείο Εργασίας κατέθεσε πρόταση για την αναμόρφωση της επαγγελματικής μας εκπαίδευσης και το υπ. Οικονομικών προτάσεις συνεργασίας για την αναβάθμιση της λειτουργίας των φορολογικών αρχών...

04 February 2014

Εκπαίδευση με τίποτα αλλά με υψηλούς στόχους


Ένας μαγαζάτορας στο Δελχί της Ινδίας οργανώνει από προσωπικό ενδιαφέρον μαθήματα για παιδιά της γειτονιάς του που δεν έχουν καμία προοπτική να εκπαιδευτούν ποτέ και σε οτιδήποτε. Κάποιοι ανώνυμοι στέλνουν μερικά τετράδια και βιβλία, ή μπισκότα και νερό για τα παιδιά...

Τόπος: O ελεύθερος χώρος κάτω από μια γέφυρα λεωφόρου ταχείας κυκλοφορίας. 
Υλικά: Ό,τι βρεθεί πεταμένο στα σκουπίδια και στα παλιατζίδικα!

Δεν θα έπρεπε να κάνουν επιτέλους αυτά τα παιδιά και ο δάσκαλος μια πορεία και να ζητήσουν "κονδύλια για την εκπαίδευση"; Καιρός είναι...