16 March 2014

Τοιχογραφίες που γελοιοποιούν την πόλη

Αποφασίστηκε να ζωγραφιστούν στην Αθήνα ακάλυπτες επιφάνειες κτιρίων που παλιά είχαν διαφημίσεις τσιγάρων, πολυκαταστημάτων κ.ά. Και βρήκαν τα κατάλληλα μοτίβα, από τη θρησκεία της Μέσης Ανατολής. Η "εκδίωξη από τον παράδεισο" των Ιουδαίων που δηλώνει ΤΙΜΩΡΙΑ και η προσευχή κάποιου στερημένου που δηλώνει ΕΠΑΙΤΕΙΑ (click).


Θα μου πείτε -και δικαίως- ο ιδιοκτήτης του κτιρίου αποφασίζει. Αλλά είναι γνωστό ότι παίζει ρόλο και η άποψη της δημοτικής πολεοδομίας. Θα μπορούσε κάποιος να ζωγραφίσει μια ληστεία, μια δολοφονία, μια χλευαστική παράσταση;  Δεν υπάρχουν ελληνικά μοτίβα που θα κοσμούσαν αυτή την κακάσχημη πόλη π.χ. από την ελληνική παράδοση, από την καθημερινή ζωή των Αθηναίων; 

Στα Τρίκαλα βλέπω ότι δεν βρίσκονται υπό τον εκφοβισμό της μεσανατολικής θρησκείας και επιλέγουν καθημερινά μοτίβα, όπως δείχνουν οι ακόλουθες τοιχογραφίες. Απεικόνισαν τη ζωή της πόλης (click)...


Σε πόλεις του εξωτερικού η παράδοση των τοιχογραφιών πηγαίνει αιώνες πίσω και βλέπεις καμιά φορά και θρησκευτικά θέματα που δεν είναι εξ ορισμού αρνητικό. Αλλά οι σύγχρονες τοιχογραφίες, των τελευταίων δεκαετιών, αναφέρονται σε καθημερινά θέματα της ζωής, θέματα που τραβούν το ενδιαφέρον και των παιδιών — κι αυτά ζουν στην πόλη και πρέπει να την αγαπήσουν. Φαίνεται ότι εκεί δεν υπάρχει υποταγή στον εκκλησιαστικό μηχανισμό που (κάνουν πως) σκέφτονται διαρκώς θέματα της θρησκείας από την έρημο. Οι ακόλουθες τοιχογραφίες είναι από τις Βρυξέλλες (click):

 

 

Εδώ εικόνες από το Βερολίνο (click)...


 

 


Ο εμπνευστής των κακόγουστων μοτίβων για την Αθήνα σκέφτηκε να νοηματοδοτήσει τις επιλογές και τα έκανε χειρότερα: «Το έργο δεν έχει θρησκευτική χροιά, έχει εννοιολογική προσέγγιση. Πρόκειται για αρχετυπικές φιγούρες: ένας Άνδρας, μια Γυναίκα κι ένα Ερμαφρόδιτο. Συμβολίζει μια μετάβαση από έναν Παράδεισο σε κάτι άλλο...» Με την ίδια λογική, η απεικόνιση μιας ληστείας μετά φόνου σε τοιχογραφία δεν έχει αστυνομική χροιά, είναι εννοιολογική προσέγγιση της αλλαγής περιουσιακών στοιχείων... Κι αν υπήρχε αμφιβολία ότι θεολόγος είναι ο εμπνευστής των θεμάτων για τις τοιχογραφίες που υποβαθμίζουν την πόλη, φαίνεται σαφέστατα από την αερολογία που προσπαθεί να κάνει το άσπρο μαύρο - όπως κάθε θεολογική διατριβή!
ΥΓ: Με την ευκαιρία να σημειώσω ότι ερμαφρόδιτος είναι ένας βιολογικός οργανισμός που διαθέτει και τα δύο φύλα ταυτόχρονα, αρσενικό και θηλυκό. Από τις βυζαντινολογίες περί αγγέλων θυμάμαι ότι αυτά τα (βαβυλωνιακής προελεύσεως) όντα δεν έχουν καν φύλο...