05 December 2012

Φοροδιαφυγή με την ευλογία του κράτους


του Μπάμπη Παπαδημητρίου, Καθημερινή, 5/12/2012
Θα διαβάσετε στη συνέχεια την επιστολή που μου έστειλε ένας καλός αναγνώστης και ακροατής. Τον ευχαριστώ, όπως και όλους εσάς που κάνετε το ίδιο. Το ιδιαίτερο στην επιστολή αυτή είναι ότι αναφέρεται σε μια χαρακτηριστική και πασίγνωστη εστία φοροδιαφθοράς, με την οποία κανείς, επί πάμπολλα χρόνια, δεν ασχολείται. Έγιναν μικρές αλλαγές ώστε να μην μπορεί να ταυτοποιηθεί το πρόσωπο, αφού δεν του ζήτησα την άδεια για τη δημοσιοποίηση.
«Εργάσθηκα πολλά χρόνια ως επενδυτικός σύμβουλος πελατών σε μεγάλη χρηματιστηριακή εταιρεία. Μεταξύ των πελατών υπήρχαν πολλοί που δεν μπορούσαν με τίποτα να δικαιολογήσουν τα ποσά που επένδυαν σε κινητές αξίες. Προ ολίγων ημερών συνάντησα έναν παλιό μου πελάτη, που ανήκει στην κατηγορία των μη ικανών να δικαιολογήσουν τα ποσά που επένδυαν. Τον ρώτησα λοιπόν τι κάνει με το θέμα αυτό. Η απάντησή του ήταν η εξής: “Κοίτα, φέτος έκανα 5.000 δήλωση. Στο Χρηματιστήριο έχω βάλει γύρω στα 300 χιλιάρικα. Σκέφτομαι να ανεβάσω τη δήλωση στην εφορία στα 8 με 10 χιλιάρικα γιατί έχω και τρία αυτοκίνητα και πρέπει να τα καλύπτω. Εφορία δεν πληρώνω. Παίρνω επιστροφές ΦΠΑ από κάτι ψευτοκαλλιέργειες”. Επάγγελμα του συγκεκριμένου; Παραγωγός και έμπορος οπωροκηπευτικών λαϊκών αγορών, έσοδο από 1.000 έως 3.000 ευρώ την εβδομάδα.
Σπούδασα οικονομικά, έκανα μεταπτυχιακό στα χρηματοοικονομικά και είμαι πατέρας 2 παιδιών, δηλώνω όλα μου τα εισοδήματα και αναγκάζομαι να πληρώνω την εφορία μου μέσω πιστωτικής κάρτας, γιατί δεν έχω την κατάλληλη ρευστότητα. Πραγματικά είμαι έξαλλος, γιατί πίστευα ότι πριν το κράτος και η τρόικα μας εκτελέσουν φορολογικά και μισθολογικά θα είχε μπει μια μικρή τάξη σ’ αυτές τις χοάνες φοροδιαφυγής και ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
Διάβασα ότι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ζήτησε από τις χρηματιστηριακές να ελέγχουν καλύτερα την πηγή των χρημάτων που επενδύουν οι πελάτες τους. Καραγκιοζιλίκια, κ. Παπαδημητρίου και συγγνώμη για την έκφραση. Ποια χρηματιστηριακή θα ελέγξει έναν πελάτη που της φέρνει κάθε εβδομάδα 5-10 χιλιάρικα, τέτοιες εποχές; Η ίδια η Επιτροπή πρέπει να ελέγχει λεπτομερειακά γιατί όσοι φοροδιαφεύγουν βάζουν 1.000 ευρώ κάθε δεύτερη μέρα για να μη βγάζει μάτι. Δεν χρειάζεται να ελέγχουν κατάθεση κατάθεση, αλλά πόσα χρήματα εισέφερε ό συγκεκριμένος κωδικός το τελευταίο εξάμηνο.
Κατά τα άλλα τους απασχολεί η συμμετοχή του συνταξιούχου στα φάρμακα και αν η σύνταξη του ΟΓΑ θα μειωθεί κατά 30 ευρώ. Αίσχος, ντροπή και ξεφτίλα. Oσο εξακολουθεί να είναι άδικο το φορολογικό μας σύστημα, τόσο δεν θα μπορεί να ισορροπήσει η κοινωνία μας και να δεχθεί κανένα μέτρο χωρίς αντιδράσεις».