18 May 2009

Καμιά αμφιταλλάντευση μεταξύ θεού και επιστήμης

...
Ο Glenn Branch είναι αναπληρωτής δ/ντής στο National Center for Science Education (NCSE) στο Oakland της Καλιφόρνιας. Είναι ένας δραστήριος της θεωρίας του Δημιουργισμού και της παραλλαγής του, του «Ευφυούς Σχεδιασμού». Η ακόλουθη συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην αυστριακή εφημερίδα Standard:

Δημοσιογράφος: Από τη σκοπιά της Ευρώπης φαντάζει η αντιδικία με τους Δημιουργιστές σαν αγώνας με τη λερναία Ύδρα. Κάθε 6 μήνες σηκώνει ένα νέο κεφάλι σε άλλη πολιτεία. Πώς το βλέπετε αυτό;

Branch: Είμαι πάντα αισιόδοξος. Αρχικά ήμασταν απασχολημένοι να πατάμε με τα πόδια μικροφωτιές στα χόρτα, δηλαδή να αντιδρούμε ταχύτατα, όταν προετοίμαζαν εισαγωγή του Δημιουργισμού στο μάθημα της Βιολογίας. Τώρα φροσντίζουμε να απομακρύνουμε έγκαιρα τα ξερά χόρτα. Αλλά δεν έχουμε ψευδαισθήσεις, ο Δημιουργισμός είναι ριζωμένος στις ξεπερασμένες παραδόσεις της Αμερικής και θα χρειαστεί καιρός να τον απαλείψουμε.

Δημοσιογράφος: Χρειάζεται λοιπόν μια ομάδα συμφερόντων ενάντια στο Δημιουργισμό, όπως μια οργάνωση;

Branch: Ναι, η απλή παραπομπή στην επιστήμη και στον ορθολογισμό δεν αρκεί. Οι Δημιουργιστές έχουν πολύ καλή οργάνωση και διαθέτουν πολλά οικονομικά μέσα. Για να τους αντιμετωπίσουμε πρέπει να δικτυωθούμε, να απευθυνθούμε δραστικά στην πολιτική και στα μέσα επικοινωνίας. Δεν επιτρέπεται όμως να θέσουμε τους ανθρώπους μπροστά στην επιλογή, ή με την επιστήμη ή με το θεό!

Δημοσιογράφος: Σε παγκόσμια κλίμακα οι υπερασπιστές της Εξέλιξης είναι μειοψηφία.

Branch: Αυτό είναι σωστό! Το ερώτημα είναι, βέβαια, αν οι άλλοι που αποτελούν την πλειοψηφία, γνωρίζουν κάτι περί Εξέλιξης και την απορρίπτουν συνειδητά. Μια συνολική "θεωρία του Δημιουργισμού" διατυπώθηκε ως απάντηση στην εξελικτική επιστήμη.

Δημοσιογράφος: Πόσο αξιόπιστες είναι οι σφυγμομετρήσεις που αναζητούν τη γνώμη των ανθρώπων για την Εξέλιξη;

Branch: Τα αποτελέσματα εξαρτώνται αποκλειστικά από τον τρόπο που τίθενται οι ερωτήσεις. Από την ανάλυση ερωτήσεων και απαντήσεων έχει προκύψει ότι ο μέσος ερωτώμενος απαντάει συνήθως έτσι, ώστε να γίνεται αποδεκτό από τον ερωτώντα. Αν παρουσιαστούν θρησκευτικοί όροι, όπως θεός, βίβλος κτλ., προκύπτουν περισσότερο "δημιουργιστικές" απαντήσεις, απ' ότι, αν τεθούν ουδέτερες ερωτήσεις. Π.χ. μια ερώτηση «προέρχεται ο άνθρωπος από άλλα προϋπάρχοντα είδη;» προκαλεί διαφορετικές απαντήσεις από την ερώτηση «προέρχεται ο άνθρωπος από τον πήθικο;» Οι απλοί άνθρωποι δεν χαίρονται με τη σκέψη ότι είναι απώτεροι συγγενείς με έναν πήθικο.

Δημοσιογράφος: Αξιοποιείται ο Δημιουργισμός και πολιτικά;

Branch: Μερικές μορφές του Δημιουργισμού συνδέονται με κάποιες εκφάνσεις του Εθνικισμού. Για κάποιους σημαντικό επιχείρημα είναι: «Υπήρξαμε πρώτοι στη Γη!» Το υποστηρίζουν π.χ. μέλη του εθνικιστικού Ινδουϊστικού κόμματος BJP (Bharatiya Janata Party) στην Ινδία, διάφοροι Ευρωπαίοι, αλλά και οι Ινδιάνοι πρώτοι κάτοικοι της Αμερικής. Οι τελευταίοι επιχειρηματολογούν βέβαια έτσι με στόχο τη διεκδίκηση εδαφών.

Δημοσιογράφος: Πώς θα εξελιχθεί -σε παγκόσμια κλίμακα- το θέμα του Δημιουργισμού;

Branch: Θα υπάρχει ανακατωσούρα. Οι πληθυσμοί στη Νότιο Αμερική, στην Αφρική, σε μεγάλες περιοχές της Ασίας είναι σε σημαντικό βαθμό επιρρεπείς σε θρησκευτικές δοξασίες, ελπίζουν σε «σημάδια και θαύματα». Στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης θα διαδοθούν σε κάποιο βαθμό οι ευαγγελικοί χριστιανοί κήρυκες, οι ισλαμιστές και μαζί τους οι ιδέες του Δημιουργισμού. Κάθε φορά προσαρμοσμένες στις τοπικές ιδέες και παραδόσεις. Έτσι, για τους χριστιανούς είναι σημαντική η αποδοχή ότι ο κόσμος υπάρχει μόνο εδώ και μερικές χιλιάδες χρόνια, ενώ οι μουσουλμάνοι δεν έχουν πρόβλημα με τις πολύ μεγάλες ηλικίες του σύμπαντος.



(βλέπε επίσης >>>)
(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)